Vijf Vragen aan Sven 'Hammond' Figee

'Ik zou viral gegaan zijn op Dumpert'

Muzieknieuws 09-04-2021 08:32

Toetsenist en producer Sven Figee - ook bekend als Sven Hammond - gaat lekker. Hij is al jaren een veelgevraagd sessiemuzikant en is dit seizoen de musical director en huisbandleider in het nieuwe tv-programma van Matthijs van Nieuwkerk, Matthijs Gaat Door. Op 16 april komt zijn nieuwe album Sphere uit, een eerbetoon aan de legendarische jazz-muzikant Thelonious Monk. Hoog tijd voor een nadere kennismaking!

De foto hierboven is van Ben Houdijk, ESNS 2021, tijdens optreden met Typhoon.

Foto hieronder door Annemieke van der Togt

Wat is je favoriete plaat aller tijden?
‘Ik grijp het meest terug op Montreux Alexander - The Monty Alexander Trio Live at the Montreux Festival. Deze plaat liet mijn vader mij voor het eerst horen in de auto op vakantie in Frankrijk en ik luister er nog steeds meerdere keren per jaar naar. Het trio - onder leiding van pianist Monty Alexander - werd in 1976 op het laatste moment ingevlogen als een invaller, maar headliner Lionel Hampton durfde na hun show bijna niet meer het podium op. Deze plaat swingt zo hard! De arrangementen, timing, solo’s, álles - geweldig. Tegen mensen die niet zoveel met jazz hebben, zou ik willen zeggen: nou, luister dit maar even. Het blijkt ook een favoriet te zijn van vele gerenommeerde muzikanten.’

Wie is je jeugdheld?
‘Prince. Toen ik een jaartje of dertien was en met m’n walkman naar school fietste, fantaseerde ik dat ik bij ’m in de band speelde. Vooral tijdens de orgelsolo in Sexy M.F. Niet lang voor zijn dood heb ik ’m nog live gezien tijdens het nachtconcert op North Sea Jazz. Onwaarschijnlijk goed. Een van de meest indrukwekkende concerten die ik ooit heb gezien. Een manisch persoon, volslagen bezeten van zijn werk. Hij sliep maar vier uur per nacht en na elk optreden keek hij samen met zijn bandleden de hele show terug om te kijken wat er kon worden verbeterd.’

Wat is je grootste muzikale miskoop?
‘In 1998 kocht ik een Yamaha QY70, een midi-sequencer waarmee je beats kon maken. Ik zat toen in de band van Anouk, was veel onderweg en wilde die tijd nuttig besteden. Het was ver voor de tijd dat je met een laptop en een paar plug-ins een complete productie kon maken. Ik heb er zo’n vijf- of zeshonderd gulden voor betaald, maar na er twee keer in het vliegtuig mee geklungeld te hebben is ie op een schap beland. De sounds waren gewoon niet gaaf, de tijd was nog niet rijp voor dat soort dingen. Verder ben ik overigens groot fan van het merk Yamaha. Dat merk maakt gewoon buitenboordmotoren én concertvleugels. En allemaal steengoed!’

Favoriete muziekdocumentaire?
‘Alle afleveringen uit de Classic Albums-reeks. Als muzikant en producer is dat gewoon genieten! Fantastisch om erachter te komen hoe ze sommige dingen hebben opgenomen of hoe ze bepaalde sounds maakten. Je leert er altijd wel wat van.’



Wat is je meest gênante podiummoment?
‘Heb je effe? Die zijn legio! Maar er is wel een moment waar ik meteen aan moet denken. Ik speelde als negentienjarige met een funkbandje op een festival in Brabant. Het was warm en ik had een korte spijkerbroek aan die ik zelf had afgeknipt, met daaronder een boxershort. Ik zat achter een orgel met een open onderkant, alsof je achter een bureau zit. Je voelt ’m al aankomen. In de geest van Bootsy Collins mochten wij graag apestoned optreden en ik dacht nog even: die lachende mensen wijzen vast naar mij omdat ze me leuk vinden. Maar ik keek naar beneden en ja hoor: mijn hele handel hing eruit. Het is maar goed dat dit vóór de tijd van smartphones en internet was, want anders was ik sowieso viraal gegaan op Dumpert.’


zoeken
zoeken