Look Mum No Computer op event Keys & Frequencies

'Het bouwen van mijn megadrone met 1000 oscillatoren was een behoorlijke uitdaging'

Muzieknieuws 26-03-2021 14:56

Voorafgaand aan Thomann’s evenement: Keys & Frequencies, zaterdag 27 maart om 14.45 uur, vertelt de synthesizerbouwer en YouTuber over zijn experimentele uitvindingen.

Interview door Danny Turner

Hij is een mix van Thomas Dolby en synth doe-het-zelfer Ray Wilson. We hebben het over Sam Battle van de eenmansband Look Mum No Computer. Hij behaalt keer op keer succes met zijn video’s en het bouwen van synthesizer-fietsen, vlammenwerpende keyboards en een orgel van Furbies.

Onlangs kwam zijn ep ‘These Songs Are Obsolete’ uit. Hij zit niet stil, want hij heeft plannen voor het openen van ‘The Museum of Everything Else’, waar hij zijn muzikale uitvindingen en andere retrotechnologie tentoon kan stellen.

Op 27 maart zien we Sam bij Thomann’s Keys & Frequencies, samen met andere vooraanstaande synthesizer-YouTubers. Het evenement is live, interactief en gratis te volgen in je browser of op je telefoon via het conferenceprogramma Run the World.

Meer informatie over Keys & Frequencies vind je in dit artikel.

Waar komt je fascinatie voor het uit elkaar halen van elektronica vandaan?
“Dat weet ik niet zeker, ik deed het al toen ik nog een kind was. Mijn ouders vertelden dat ik meteen de wielen van mijn eerste skelter af wilde halen toen ik hem kreeg. Daarna hadden ze het geniale idee om mij doorzichtig speelgoed te geven, zodat ik meteen kon zien hoe de binnenkant er uit zag. Ik wil altijd al mijn spullen uit elkaar halen. Dat is alleen niet zo handig met de garantie.”

Hoe wekte het maken van muziek je belangstelling?
“Ik was klaar met Lego, dus begon ik met gitaarspelen toen ik 12 was. Op mijn zestiende bouwde ik zelf een paar effectpedalen, omdat ik fan was van Brian May en Queen. Ik had gehoord dat John Deacon dat had gedaan voor May.”

“Het effectpedaal was verschrikkelijk en werkte amper, maar ik had iets zelf gebouwd dat ik ook echt kon gebruiken om voor andere mensen te spelen en dat gaf me een geweldig goed gevoel. Dat gevoel heb ik nog steeds.”

Je bouwde je eerste synthesizer zelf, hoeveel werk was dat?
“Mijn vriend Lapalux en ik kochten samen een hoop speelgoed en haalden alles uit elkaar. Dat is het moment dat ik begon met citrcuit bending. Ik ontdekte ook Ray Wilson. Hij is heeft veel gedaan voor de wereld van DIY synths. Dat alles leidde ertoe dat ik zelf synthesizers ging maken.”

“Ik wilde erg graag een Korg MS-20, maar die kon ik niet betalen. Daarom kocht ik een defecte MS-10 en maakte ik mijn eigen MS-20 met een hoop willekeurige circuits die ik op het internet vond. Ik noemde hem ‘Kosmo’, en vanaf dat moment ben ik steeds verder gegaan met het bouwen van modulaire synthesizers.”

Met welk project had je de meeste moeite?
“Het bouwen van mijn eerste oscillator was een uitdaging. Ik ben ook een paar jaar bezig geweest met een machine met 50 Game Boy DMG’s als basis om een analoge, polyfonische hybride synthesizer te maken. Het lijkt erop dat dat een project zonder einde wordt.”

“Mijn megadrone met 1000 oscillatoren was een uitdaging op het gebied van de hoeveelheid werk alleen al. Ik ben best een eigenwijs type, ik wil alles zelf doen. Er echt voor gaan zitten en alles zelf solderen was mentaal best lastig.”

Zie je iets in computers op het gebied van muziek maken?
“Ik kan me de laatste keer dat ik een externe plugin installeerde niet meer herinneren en ik heb geen softsynth meer gebruikt sinds ik mijn eigen apparatuur bouw. Als ik een daw nodig heb, gebruik ik gewoon de eq en compressor van Logic die al bij het programma zitten.”

“Als ik een arduino-gestuurde sequencer aan het coderen ben, dan moet ik wel met een computer werken. Ik heb trouwens geen zitplaatsen in mijn werkplaats, want zitten neemt mijn creativiteit weg.”

Hoe koos je welk gear je wilde gebruiken voor je EP?
“Ik speel de sequences in een nummer steeds opnieuw en dan haal ik de goede stukken eruit met Logic.”

“Er is een nummer op de ep genaamd ‘Desperado Vesper’, dat opgenomen is tijdens een optreden. Ik nam alles op met mijn X32 Rack mengtafel. Alles in dat nummer behalve mijn zang komt van dat optreden. Dat moest opnieuw, omdat ik echt heel erg slecht zing.”

Heb je invloeden uit de elektronische muziek?
“Ik loop echt achter qua muziek, ik zit nog vast in de jaren tachtig. Vroeger vond ik Elvis Costello en The Human League leuk, vanwege de synths. Die waren puur en lijken onaangetast. Het laatste dat me omver blies was Kavinsky’s OutRun, omdat ik de geluiden die hij gebruikt zo mooi vond.”

“Het nieuwe album van Prodigy was ook goed - of was dat vorig jaar al uit?”

Waarom koos je ervoor om mee te doen met Thomann’s Keys & Frequencies?
“Ze zijn altijd enthousiast over mijn projecten en ik heb een paar rekken van ze gekocht, samen met ongeveer 250 meter aan gitaarkabels voor mijn megadrone.”

“Ik had het naar mijn zin bij de Synth Reactor een paar jaar geleden. Het is jammer dat dat vorig jaar niet doorging. Keys & Frequencies is een beetje het vervolg daarop, maar dan online.”


Megadrone met 1000 oscillatoren

Wat zijn je plannen voor het evenement?
“Op het schema zag ik niet zoveel DIY, dus ik wil het gaan hebben over componeren, het maken van sequences en live optreden met een zelfgebouwde modulaire synthesizer.”

“Ik ga ook wat spelen, om te laten zien hoe mijn synthesizers werken en hoe ik omga met touren met apparatuur die het grootste gedeelte van de tijd defect is. Waarschijnlijk improviseer ik gewoon wat, dat doe ik ook altijd bij mijn optredens.”

 Hoe ziet je live setup er uit?
“Mijn Kosmo format is geen Eurorack, maar groter dan dat. Hij is ongeveer een meter hoog en een meter breed met grote pluggen. Eurorack is geweldig omdat je veel verschillende modules hebt, maar het wel een beetje priegelen als je er live mee wil spelen. De 5U is ook flink duurder. Ik ben denk ik een beetje verwend ben omdat ik kan bouwen wat ik maar wil.”

Denk je dat verouderde technieken een comeback gaan maken?
“Je weet het nooit. In de jaren negentig wilde niemand ook maar in de buurt komen van analoge synthesizers en daarna wilde ineens iedereen ze. Ik maakte een video over oude gameconsoles als de ZX Spectrum, de Commodore 64 en de Atari 2600, omdat daar gewoon muziek mee kan maken. Die geluiden gebruik ik nog steeds in mijn hedendaagse muziek. Misschien komen combo orgels terug, het zou in ieder geval goed zijn om te zien als mensen meer gebruik zouden maken van de spullen die er al zijn.”

Wat is je nieuwste uitvinding?
“Ik ben bezig met een elektromagnetische sequencer. Het is de afspeelkop van een cassette tape die ronddraait op een arm die de kleine spoelen van ferriet afleest. Het functioneert eigenlijk als een elektromagnetische speaker. Ik ben het nog allemaal aan het uitzoeken, maar het is best apart.”

KEYS & FREQUENCIES ZATERDAG 27 MAART
Look Mum No Computer neemt deel aan het programma Keys & Frequencies dat 27 maart online plaatsvindt. Zijn timeslot is om 14.45 uur. Check hier hoe je er (gratis) bij kan zijn.  

zoeken
zoeken