UK Drum Show 2023 groot succes - beursverslag en interview Art Cruz

Grote beurs met veel productnieuws en superclinics van Art Cruz, Jojo Mayer, Cindy Blackman Santana en vele anderen

Merknieuws 04-10-2023 20:13

De UK Drum Show heeft de drumindustrie en de drummers weer bij elkaar gebracht. Zoveel werd duidelijk in Liverpool in het weekend van 30 september: een echt flinke drumbeurs, waar tal van grote fabrikanten én kleine bouwers vertegenwoordigd waren met uit de kluiten gewassen stands en een indrukwekkende serie clinics, workshops en masterclasses. Dennis Boxem, Erk Willemsen en Klaas Jan Stol doen verslag.

DE BEURS
Voor een beurs die zo'n beetje in het midden van een jaar gehouden werd hadden we bepaald niet te klagen over de hoeveelheid nieuwe producten die er te zien waren. Van previews van wat komen gaat tot releases die echt voor deze beurs bewaard waren: er viel op de UK Drum Show heel wat te zien en te horen.

 

DW draadloos
Het grootste nieuws komt voort uit de samenwerking tussen Roland en DW. Daar was vorig jaar al iets van te zien tijdens het DW 40th Anniversary evenement, maar de DWe kit is nu zo goed als klaar om gelanceerd te worden. In november worden deze e-drums in de VS gelanceerd, in januari volgt Europa. Het bijzondere aan deze kit is dat alle elektronische drums volledig draadloos zijn. Geen gepruts meer met snoeren. Het is een kwestie van trommels neerzetten, computer openklappen en je bent klaar. We hebben een kleine 10 minuten op de set kunnen spelen en eerlijk gezegd: het is heel indrukwekkend. Dat gaat het prijskaartje van de set echter ook zijn, want de basis voor deze set is een heuse DW Collectors. We houden jullie op de hoogte.

Zenith set van Natal
Natal speelt in Engeland een thuiswedstrijd. Het merk introduceerde op de UK Drum Show een nieuwe 'vintage' kit genaamd Zenith. Met chique doorlopende spanbokken, vintage ogende bekleding en een mooie gegoten badge. De ketels zijn gemaakt van drie lagen esdoorn en essenhout en zijn voorzien van verstevigingsranden. De sets zijn behoorlijk scherp geprijsd. Op de beursvloer stond een driedelige kit met 22" bassdrum, 12" tom en 16" floortom die net onder de 1000 Britse ponden moest kosten. Wat dit bedrag in Europa gaat worden is nog niet bekend.

Uniek voor Europa bij Ludwig
Ludwig maakt steeds meer een onderscheid tussen de Europese en de Amerikaanse markt om de doodeenvoudige reden dat smaken nu eenmaal verschillen. Dat leidt de komende tijd tot een aantal standaard setups bij de verschillende series die veel meer op de Europese smaken zijn toegespitst. Bovendien komen er trommels die uniek zijn voor de Europese markt. Daarover in een latere editie van Slagwerkkrant meer. Helemaal nieuw en nu meteen al verkrijgbaar zijn de Bronze Phonic snaredrums. Verkrijgbaar in 14"x5" en 14"x6½". De snares hebben een 1.2mm dikke naadloze ketel die je naar keuze kunt krijgen in een raw of gepolijste versie en met imperial spanbokken of doorlopende tube-lugs.

Snaredrum van 15 kilo bij Highwood
Het leuke aan de UK Drum Show is dat er ook een heel aantal kleine drumbouwers te vinden zijn. Het Engelse Highwood maakt drums in allerlei samenstellingen. De focus op de stand lag op twee dingen: een 1"(!) dikke massief aluminium snaredrum die rond de 15 kilo weegt en de zogenaamde 'liqui-ply drums: trommels die gemaakt zijn met een buitenlaag van een vloeibare kunststof. Die wordt voor de laagjes hout in de mal gedaan en is hard als de ketel uit de mal komt. Die buitenlaag is spiegelglad en ijzersterk en verkrijgbaar in zo'n 45 verschillende kleuren.

Free-floating Zebra
Ook het Nederlandse Zebra drums was op de beurs aanwezig. Drumbouwer Sjoerd van den Beuken had onder andere een prachtige duigenkit meegenomen die voorzien was van het free-floating systeem dat hij in de afgelopen jaren ontwikkelde. De ketels kunnen helemaal vrij resoneren en het stembereik is indrukwekkend groot. Binnenkort lees je in Slagwerkkrant een test.

 

EFnote Pro: The Stage Drums
De Pro-serie van EFnote stond in de vorm van een 707 prominent geëtaleerd. Deze kit is niet alleen voorzien van échte volwaardige drums, maar heeft ook realistisch vormgegeven bekkens, en een opvallend stageblok waar vanuit je alle onderdelen als individuele outputs gebalanceerd naar de geluidsman kunt sturen. De EFnote Pro kregen van het relatief jonge merk de bijnaam 'The Stage Drums' en daar is geen woord van gelogen. De Pro oogt namelijk in alles als een akoestische drumkit. Alleen aan de zwarte kleur van de bekkenpads kun je zien dat je hier met iets elektrisch te maken hebt. Die bekkenpads zijn er nu in legio maten én uitvoeringen. Van volwaardige rides en crashes tot splashes, china's en zelfs crashbekkens met gaten. Het oogt allemaal ontzettend realistisch. Binnenkort testen we deze set in Slagwerkkrant! 

Aluminium Ebenor
Ebenor drums was zelfs helemaal uit Quebec, Canada afgereisd. Het merk maakt drums uit hout en metaal en had zelfs een complete drumkit op de stand staan met ketels gemaakt van aluminium. Maar ook koper, kersenhout, esdoorn of walnoot behoren tot de mogelijkheden met keus uit gewone spanranden of zelfgemaakte randen uit messing of brons.

Meinl Nano
Meinl had bij de Stick and Brush divisie een interessant stokkennieuwtje: de Nano stick: een heel dunne stok die taps toeloopt maar geen tip heeft; speciaal gemaakt om zo min mogelijk herrie te maken. De stok is gemaakt in samenwerking met drummer Arthur Hnatek.

Veel nieuws bij Trakian
Trakian cymbals is een van de jongste Turkse bekkenmerken: ze begonnen hun productie vlak voor de coronacrisis. Je las in Slagwerkkrant al eerder een test van hun Dry Motion serie. In Liverpool liet het merk een behoorlijke hoeveelheid nieuwe bekkens zien in allerlei series. De Scrape serie is relatief dun en heeft een geborstelde finish. De Raw's zijn ongeschoren en de Ares zitten er tussenin. Maar natuurlijk ontbreekt het ook niet aan meer traditionele bekkens in de Traditional serie. Waar het ook niet aan ontbreekt is een hele reeks effectbekkens en clapstacks. Qua sound heeft Trakian over het geheel een iets modernere en helderdere klank dan de meeste andere Turkse merken en dat was bij de bekkens op de stand ook goed te horen.

 

Grote merken waren bijna allemaal aanwezig
Natuurlijk waren naast de hierboven genoemde namen de grote merken allemaal aanwezig. Hun nieuwigheden hebben we al in de afgelopen edities en/of online besproken. Bij grote stands van Mapex, Pearl, Tama, Gretsch, DW, Roland en Sonor waren legio mooie kits te zien en Paiste, Zildjian, Sabian en Meinl hadden een heel groot deel van hun catalogus uitgestald staan om te bekijken of te proberen. En ook Bosphorus, British Drum Company, Code, Dixon, DS, Gewa, Gibraltar, Istanbul, Kuppmen, LP,  PDP, Remo, Rogers, Roland, Schlagwerk, Stagg, Turkish, Vic Firth en Wincent waren in vol ornaat aanwezig. (Dennis Boxem)

 

 

DE CLINICS
Organisator Neil Golding
had in samenwerking met de fabrikanten en Mike Dolbear een magnifiek aantal drummers naar Liverpool gehaald. De formule: clinics die vooral performances waren in de het grote, fraai geoutilleerde auditorium, workshops en masterclasses in de kleinere ruimtes, waar het educatieve aspect meer naar voren kwam. Zo kon je Richard Spaven eerst zien optreden in zijn natuurlijke habitat, en de dag erna dichtbij vragen stellen en horen uitleggen waarom hij een heuse soundcheckgroove heeft: ‘Ik kan het niet hebben om een halve minuut op de floortom te slaan, dat trekt alle creativiteit uit me, dus ik heb een groove gemaakt waarbij die floor dan ook goed te testen is voor de engineer’.

Cindy Blackman Santana, foto Drummerszone.com

Wie zagen we spelen? Gary Husband, Greyson Nekrutman, Zack Grooves, Mark Brzezicki, en Cindy Blackman Santana. Zij speelde haar inmiddels bekende Tony Williams getinte drumsolo, en vertelde honderduit over haar aanpak. Dave Elitch, 15 jaar geleden bekend geworden bij The Mars Volta, maar inmiddels een doorgewinterd educator, ging diep in op houding: ‘Iedereen zit te laag. Niet doen!’

Jojo Mayer, foto Dennis Boxem

Jojo Mayer ontpopte zich als de eerste drummer ooit die A.I. de loop van zijn performance liet beïnvloeden.: indrukwekkend, groovend en heel bijzonder. Last but not least was daar Art Cruz.

Art Cruz clinic
Als introductie op zijn clinic grapte de drummer van Lamb of God even dat hij 'Come Together' van The Beatles gaat spelen door Ringo's meest bekende drum fill in te zetten. Passend en grappig in de thuisstad van de band uit Liverpool. Art Cruz is een nuchtere maar gedreven dude uit South El Monte, een voorstad in Los Angeles waar hij naar eigen zeggen met weinig tussen de taco's en de tortillas opgroeide.

Tijdens zijn clinic nam hij iedereen mee op zijn eigen muzikale reis vanaf zijn 17de; het moment dat hij pas op die leeftijd begon met drummen. Het openingsnummer was passend 'Laid to Rest' (Ashes of the Wake, 2004), dat hij als 16-jarige jongen hoorde en meteen verkocht was aan zowel drummen als de band. "A classic Lamb of God song - én drumpartij," voegde hij er aan toe.

Emotie
Hij deelde zijn leerproces als rookie tot een speler die uiteindelijk zijn identiteit heeft gevonden als artiest, maar ook rijper en beter is geworden als de drummer van Lamb of God. Als groeiende muzikant zocht hij tijdens dit jarenlange proces naar meer emotie in zijn spel, ook in de instrumenten die hij speelde. Aldus de reden waarom hij terecht kwam bij Zildjian en Ludwig. Bijna trotser dan trots is hij op het geluid van zijn raw brass snare drum vanwege de dynamiek en het karakter van zijn Zildjian bekkens dat zo goed past bij de muziek van Lamb of God. En het moet gezegd: die snare en de bel van die Zildjian Mega Bell sloegen overal vlijmscherp doorheen.

De nummers die volgden waren beide van zijn eerste en het zelfbenoemde LOG album uit 2020: openingsnummer 'Memento Mori' en 'New Colossal Hate' denderden door de zaal en zijn voor zijn fans nu al klassiekers.

Helden en invloeden
Aangekomen op het punt waarop hij zijn eigen stijl kan definiëren, benoemde hij dan ook zijn helden en invloeden. Verrassend genoeg met Santana als eerste vanwege zijn unieke gitaarsound in combinatie met alle drums en timbales in Santana's muziek. Daarna passeerden natuurlijk ook wat geijkte namen als Mike Portnoy, Joey Jordison en Race Against the Machine's Brad Wilk.

De andere verrassing kwam vervolgens bij 'September Song,' dat een intro heeft als ode aan een andere grote held van hem: David Garibaldi. Aandoenlijk dat hij toch nog even die groove moest 'oefenen'. Ook de grote Art Cruz kent - gelukkig - zijn onzekere momenten.

Caleb
Als afsluiter speelt hij 'Ditch' en draagt het op aan de jonge Caleb Drummer die in de zaal bij zijn held is komen kijken. En als we deze 8-jarige wonderboy zien drummen, dan zien we de volgende generatie metaldrummers met spanning tegemoet. (Klaas Jan Stol)

Ditch - drum cover door de 8-jarige Caleb Drummer

 

Art Cruz interview
Voorafgaand aan zijn clinic konden we Art Cruz interviewen in de Ludwig presentatieruimte. Hij geeft meteen aan dat de clinic op de UK Drum Show zijn allereerste ooit is, maar dat hij heel graag zich op dit meer educatieve terrein wil gaan begeven. En dat wil hij samen met Ludwig gaan doen, die hem uitverkoren heeft als de drummer die laat zien dat Ludwig niet alleen indie- en rockdrummers bereikt, maar zeker ook voor metaldrummers het ideale merk is. Art Cruz is er in ieder geval heel blij mee: ‘Als klein jongetje bewonderde ik Mike Shrieve bij Santana, en hij speelde ook Ludwig. Het is een soort thuiskomen!’

Art Cruz, foto Drummerszone.com

Art is autodidact, heeft alles geleerd van het meespelen van platen. Ik vraag hem of hij er spijt van heeft nooit les te hebben genomen. ‘Goede vraag. Die is me nog nooit gesteld! Nee, geen spijt. Ik denk dat het voor mij altijd zo gepland is. Ik geloof in een hogere macht. Ik had de drive en de obsessieve energie om dit te doen, wat voortkwam uit het feit dat ik niet zomaar die drumset kon krijgen. Ik moest er hard voor werken. Er waren weinig mogelijkheden om lessen te krijgen. Ik moést het zelf doen. Mijn oudere zus speelde veel muziek, punkrock. Mijn ouders draaiden Tower of Power, Earth, Wind & Fire, Sabbath, Zeppelin. Dat was mijn opvoeding, en daar ben ik ze eeuwig dankbaar voor!  

Ook wijdde hij nog uit over de erfenis die hem blijft achtervolgen dat hij de opvolger van Eric Adler is in Lamb of God: ‘Ik ben al vijf jaar de drummer, maakte twee albums, maar natuurlijk zal ik altijd vergeleken blijven worden met Eric, ook omdat ik natuurlijk die nummers nog steeds speel. Ik aanvaard dat en vind het OK.’

Zijn extreme metal stijl wortelt natuurlijk in de Scandinavische metalscene: ‘Ze hebben meer snelheid en meer precisie dan Amerikaanse drummers. Dimmu Borgir: Nick Barker veranderde mijn leven!

DANK AAN DE ORGANISATOREN
De Musikmesse Frankfurt en de NAMM Show waren altijd de ijkpunten voor ons journalisten om het productnieuws te verzamelen, iedereen uit de muzikeindustrie te ontmoeten en contacten met internationale drummers op te doen. Die ijkpunten zijn weggevallen. Frankfurt al jaren geleden en de NAMM Show in L.A. door toedoen van covid. Misschien dat die beurs nog opleeft vanaf januari 2024, maar voor u heeft de UK Drum Show de lead genomen door te laten zien dat er ruimte is voor zo'n evenement waarin een heel groot aantal bezoekers en het leeuwendeel van de industrie elkaar kunnen ontmoeten. 

We besluiten met een filmpje waarin we over de beurs lopen op het moment dat het kwartier is is gegaan dat iedereen 'los' mag gaan: op ieder heel uur was het geoorloofd te spelen, en daarna moest het stil zijn. Nou dat liet men zich niet twee keer zeggen...  

zoeken
zoeken