Een boordevolle Musicmaker deze editie, met Di-rect, Thomas Dybdahl, Judy Blank, Rory Ronde, Cato van Dijck, Broeder Dieleman, Joost Vergoossen en Harmen Ridderbos. Verder leer je in onze serie Opnametactiek over het combineren van meerdere microfoons voor één geluidsbron, testen we de Fender Player-serie, Ibanez SR2605E-bas, de Arturia Drumbrute Impact, Source Audio Ventris, Devine M-condensatormic, de Nord Electro 6D en véél meer!
De legendarische Sunset Sound Studio’s in Los Angeles waren voor een luttele drie dagen het domein van de Noorse singer-songwriter Thomas Dybdahl en de beroemde producer Larry Klein (Joni Mitchell, Herbie Hancock). In die korte tijd werd Thomas’ nieuwe album All These Things opgenomen. Een bijzondere prestatie, want er was geen tijd om takes uitgebreid overnieuw te doen. Gelukkig hielp de studio de heren een handje: ‘Misschien was de opnameruimte wel het belangrijkste instrument.’
Op zijn twintigste werd hij al bejubeld door Harry Sacksioni. In de jaren daarna groeide Rory, als begeleider van Wouter Hamel en vaste gitarist van de ‘Dox-family’ rond het soullabel Dox, uit tot een veelgevraagd artiest. De laatste jaren speelt Rory bij New Cool Collective dat nu als big band tourt ter ere van het 25-jarig jubileum. En daarbij staat Rory lekker te grooven op zijn Höfner Verithin uit 1969!
Deze derde aflevering van onze serie Opnametactiek gaat in op alles waar je aan denken moet en alles waar je aan denken kúnt als je meerdere microfoons combineert. Hoe neem je grote instrumenten als een piano op, hoe speel je met het stereobeeld, hoe voorkom je overspraak, of hoe maak je juist heel mooi gebruik van dit fenomeen? Studiocrack Wessel Oltheten legt het je perfect uit!
Di-rect is allang niet meer het clubje Haagse schoffies van weleer, maar is uitgegroeid tot een ‘volwassen’ band, zoals dat heet. Ondanks enkele bezettingswisselingen, is Di-rect nog steeds een hechte club en dit najaar gaat er weer een uitgebreide clubtour van start. Hoe houden de mannen het muziekmaken na al die jaren steeds fris en geïnspireerd? ‘Het beste is om veel nieuw werk te maken, zodat je een hoge output houdt.’
Singer-songwriter Judy Blank heeft een loepzuivere stem met een prettige ‘down-to-earth’-feel. Die past perfect bij haar op Amerikaanse leest geschoeide folkpop. Heel de Nederlandse pers heeft Judy al in zijn hart gesloten en haar populariteit stijgt als een raket. Maar hoe vertalen Judy en haar band haar rootsy albumsound naar het podium? En kunnen ze de druk van het succes een beetje aan? Wij zochten Judy en kornuiten op in hun oefenruimte.
Fender’s nieuwe Mexicanen!
Podiumtopper voor toetsenisten
High-end reverbpedaal
Kost (praktisch) niets, maar kan heel veel!
Keiharde beats en karakter
Betaalbare bijna-boetiek-bas
De laatste!
De grootste gok
Broeder Dieleman’s album
De coolste nieuwe gear
De perfecte fout
Nog veel meer studiogear
Werken in laagjes met Harmen Ridderbos
17 albums onder de loep
Programma No Man’s Land compleet!
Cato van Dijck (My Baby)
Nieuws, lolligheden en redactiefratsen