NAMM 2020 beursnieuws - De vooruitblik

Ibanez, Blackstar, Fender, Warwick, Way Huge, Origin Effects

Merknieuws 06-01-2020 15:42

Op donderdag 16 januari begint de NAMM-show in Anaheim, een voorstad van Los Angeles. De eerste productnieuwtjes komen binnen en we hebben het voorlopige nieuws voor je op een rijtje gezet, van Ibanez, Blackstar, Fender, Warwick, Way Huge, Origin Effects en meer.

Met heet steeds minder worden van de Musikmesse is de NAMM dé show waar alle nieuwtjes op instrumentgebied getoond worden. De afgelopen weken hoorden we geruchten, we kregen persberichten en we hebben ze voor je op een rijtje gezet. We beginnen met heel veel Ibanez.

Zoals elk jaar komt Ibanez ook dit jaar met een flink aantal nieuwe producten, waarvan de toevoegingen aan de AZ-serie van Superstrats en de nieuwe RG1100 modellen de meeste aandacht trekken.

Van A tot Z
De alweer twee jaar geleden geïntroduceerde en erg populaire AZ-serie met Superstrat modellen heeft een flink aantal uitbreidingen gekregen. De nieuwe modellen zijn ontstaan door vragen vanuit de markt en dus zijn er nu ook 22-frets modellen met twee humbuckers en HSS (humbucker-singlecoil-singlecoil) modellen zonder slagplaat. Bij een aantal modellen hebben de humbuckers een kapje gekregen en zijn er verschillende afwerkingen toegevoegd, waaronder een driekleuren sunburst op een essen body.
Overigens is er nu ook een model voor de linkshandige gitarist.

RG in vele vormen
Ook de nieuwe serie Premium RG-1100 modellen (zie hoofdfoto) is erg interessant. Gitaren uit de Premium serie worden in Indonesië gemaakt, maar door mensen die in de Japanse fabriek zijn opgeleid. Daardoor krijg je een hoogwaardig afgewerkte gitaar die niet in een keer je bankrekening leeg trekt. De afwerking met namen als charcoal black burst en caribbean islet flat, valt gelijk op, ook door de top van getekend populier.
De hals is niet minder indrukwekkend. Hij bestaat uit elf lagen wat zal zorgen voor een goede stijfheid en is voorzien van Jescar Evo gold frets. De elementen komen van DiMarzio (Fusion Edge).
De modellen met een vaste brug zijn voorzien van een coil tap, terwijl de modellen met tremolo dankzij het van de AZ-serie geleende Dynamix 10 systeem de beschikking hebben over maar liefst tien verschillende klanken. Er zijn zowel 6- als 7-snarige modellen beschikbaar.

We blijven even bij de RG modellen, waarvan ook nieuwe Prestige modellen in de 5000 serie zijn verschenen. De oranje RGR5221 heeft twee Bare Knuckle humbuckers, 24 frets en een vaste brug, terwijl de RG5320 – afgewerkt in het donkere cosmic shadow – een tremolo heeft en is voorzien van twee DiMarzio Fusion Edge elementen.

De RGDR-4327 zevensnaar ziet er strak uit met zijn Richlite top op de mahonie body en omgekeerde kop. Hij heeft 24 frets, een tremolo en eveneens de Fusion Edge humbuckers van DiMarzio.

Ook de vorig jaar geïntroduceerde Axion Label serie heeft nieuwe modellen. Zo is er een RG model met Sustainiac element en is er nu ook een model beschikbaar met Fluence elementen van Fishman.

Zoek je een standaard RG met net wat andere specs, dan is de High Performance (HP) subserie misschien voor jou. Met een hals van geroosterd esdoorn en DiMarzio humbuckers heb je een mooie upgrade in handen. En dan hebben we het nog niet over het stijlvolle uiterlijk gehad.

 

Op effectgebied heeft het Japanse bedrijf ook een en ander in petto: twee nieuwe minipedalen en twee welkome heruitgaven.

De gele afwerking van de Flanger Mini is een knipoog naar de oude FL9 uit de jaren tachtig, maar op de nieuwe gestroomlijnde uitvoering is de regelaar voor delaytijd van dat pedaal weggelaten. In plaats daarvan wordt width nu depth (diepte) genoemd, naast speed (snelheid) en regeneratie (aantal herhalingen).

De Tremolo Mini lijkt geen verkleind eerbetoon aan een voormalig Ibanez effect, maar is een welkome aanvulling op het assortiment van het merk. Hij is voorzien van regelaars voor golfvorm, diepte en snelheid, plus een interne niveau-trimpot om volumeverlies te compenseren dat zich kan voordoen bij hogere diepte-instellingen.

De Echo Shifter delay maakt ook een langverwachte terugkeer, als de ES3. Het nieuwe pedaal bevat analoge (40-600 ms) en digitale (40-1500 ms) delays.

Je kunt ook zelfoscilleren met de ES3 door simpelweg de taptempo-voetschakelaar ingedrukt te houden om zo prachtige sonische chaos te creëren. Met de schuifregelaar voor delaytijd kun je bovendien allerlei interessante pitchgeluiden maken.

Nu de Frusciante-koorts weer oploopt door het nieuws dat hij na tien jaar weer terug is in de Red Hot Chili Peppers, is het geweldig om te zien dat van de favoriete wah van de gitarist een reissue uitkomt in een derde incarnatie.

Het plastic Ibanez WH10 wahpedaal uit de jaren tachtig is opnieuw uitgebracht in een robuustere metalen behuizing die we ook al bij de tweede versie zagen.

 

Waarom is deze wah zo begeerlijk? De WH10 heeft een meervoudige feedback opampcircuit en biedt aparte gitaar- en basmodi voor optimale filtersweeps voor elk. De wah heeft nu een nieuwe schakelaar om te kiezen tussen true bypass en gebufferde uitgangen - dus je toon blijft intact.

Op basgebied komt Ibanez naar de NAMM met een nieuwe signature voor Gary Willis, een vernieuwde SR-serie, aanvulligen op de vertrouwde BTB-serie en licht gewijzigde versies van onder meer de Talman, de SRMD - de door ons geteste medium scale - en de Affirma. We hebben het dan vooral over nieuwe kleuren, andere houtsoorten en gewijzigde elektronica.



Wat echt helemaal nieuw is, is de EHB-serie. De EHB's hebben een bijzonder gewaagde vormgeving, ze zijn koploos en in sommige gevallen 'multi scale', oftewel voorzien van fanned frets: waaierfrets dus. De duurdere versies zijn voorzien van Nordstrand-elementen, terwijl de meeste versies Bartolini's hebben. Er is veel aandacht besteed aan ergonomie. De EHB's - met geschroefde hals - zijn licht, de body's lopen zeer smal naar boven af en zijn zittend én staand perfect te bespelen. Mede door de plaatsing van het logo op de body dachten we even aan de Kubicki Ex Factor van weleer.



De bas is er in vele versies en met diverse houtsoorten. Check de website voor alle modellen.

Blackstar

We hadden ze vorig jaar al verwacht, maar nu is het zeker: het Britse Blackstar komt met basversterkertops en dan natuurlijk ook bijpassende speakerkasten. We hebben nog geen specificaties, maar ze zijn vast gebaseerd op de zeer uitgebreide Unity-combo's.

Hartke
Larry Hartke en Victor Wooten hebben het al op hun facebook gezet: Harte komt met twee lichtgewicht versterkertops naar LA. De een heet LX5500 en de ander LX8500 en we denken dat beide versterkers tussen de 500 en 750 zullen gaan kosten. Er zit een buisje (12AX7) in de voorversterker en verder is het Klasse D. Zoals de namen al doen vermoeden is het vermogen respectievelijk 500 en 800 W. Naast een uitgebreide toonregeling hebben de versterkers een compressor en een Drive-knop die van een licht randje naar vuige fuzz gaat. Beide Hartke's zijn lichtgewicht en hebben een handig handvat.



Ampeg
Nadat Yamaha die nieuwe eigenaar van Ampeg werd, werd het stil rondom het merk. Wij gokken op stilte voor de storm. Eerder dit jaar kwam er een jubileumversie van de SVT uit en ondertussen opende Ampeg een speciaal forum waarop mensen ideeën konden plaatsen voor nieuwe producten of heruitgaves. Op deze ideeën kon weer gestemd worden en we denken daarom dat Ampeg even pas op de plaats geeft gemaakt om in 2020 met nieuws te komen.

Boss
Boss komt me de SY-1000: het nieuwste, meest uitgebreide en krachtigste synthesizerpedaal tot nu toe. Er is dit keer geen aparte gitaar- of basversie, maar gewoon een voor alles. Het apparaat – met een prijs van rond de € 1.000,- 



Gibson/Epiphone

Gibson kwam vorig jaar met vele modellen helemaal terug na de herstart met een geheel nieuw management  In 2020 is de focus op Epiphone. Momenteel wijken de koppen van de op Gibson gebaseerde Epi's af van het moedermerk en dat wordt komend jaar gelijk getrokken. Of er geheel nieuwe bassen en gitaren komen weten we niet. Op de winter-NAMM van 2019 werd ons verteld dat er Amerikaanse Epiphones bij zouden komen en dat deze op de summer-NAMM van 2019 gepresenteerd zouden worden. Een (half)holle bas en gitaar en een solidbody bas en gitaar. Het was stil deze zomer, maar nu is er nieuws. We vernamen dat de Casino en Coronet - gitaren dus - er dit jaar staan, maar we hebben nog niks over de Rivoli en Embassy bassen gehoord. Misschien summer-NAMM 2020?




Fender
Van Fender verwachten we niet veel nieuws. De American Ultra Series is de nieuwe serie en net als vorig jaar kondigde Fender dit nieuws al ruimschoots voor de beurs aan. Er zal vast nog wat klein nieuws zijn en Fender heeft ons gemeld dat er in ieder geval wat nieuwe Artist-modellen worden gelanceerd. Fender heeft daarnaast gezegd dat er meer Artist-modellen voor vrouwen komen dan ooit. We zijn benieuwd!
Ashdown
Ashdown zette al een foto van een van de nieuwe producten op facebook. De CTM200 is een volledige buizenversterker, met vijf voorversterkerbuizen en vier KT88's in de eindtrap. Net als bijvoorbeeld de 200W buizenbakken van Hiwatt en Orange. De versterker ziet er qua bediening eenvoudig uit en het is geen klassieke top als de eerder genoemde merken. De vierkante doos kan in een rek gemonteerd worden en is dan drie eenheden hoog.



Ooit probeerde Ashdown al de basgitaarwereld binnen te dringen met het zustermerk Lodestone, maar de Lodestone bassen waren misschien wel te bijzonder vormgegeven voor het behoudende volkje dat wij zijn. Nu is er dan poging twee met vier klassiek vormgegeven bassen, die qua prijs allemaal net onder de 1000 pond zitten. De exacte europrijzen zijn nog niet bekend.

Bijzonder is dat Ashdown de hulp inriep van Dan Lakin, ooit de oprichter van Lakland en nu de man achter D. Lakin bassen. Speciaal voor Ashdown ontwierp hij deze bassen, na een meeting met Gooday in Chicago.
Op de bassen zien we kwaliteitsonderdelen van onder meer Hipshot, CTS (potmeters) en Wilkinson. De vier bassen zijn in diverse kleuren leverbaar, waarbij de kop meegespoten is.

We zullen dit bericht later met de juiste info aanpassen, maar er zijn ook vijfsnarige versies met een 35" mensuur - een inch langer dan de viersnarige modellen dus - en short scale modellen. Dit is nog niet duidelijk zichtbaar op de Ashdown-website.

The Lowrider
De Lowrider is gebaseerd op de bas van een vriend - volgens Ashdown - en daar bedoelt Ashdown-baas Mark Gooday vast John Entwistle mee. Gooday werkte met zijn merken Trace Elliot en later Ashdown nauw samen met de gigant en de bas lijkt een variant op de zogenaamde Fenderbird van Entwistle: een Gibson Non Rev Thunderbird-achtige body met een geschroefde Fender hals. Deze long scale bas heeft twee Music Man-achtige humbuckers, waarbij de voorste lekker dicht bij de hals staat. De passieve bas heeft de klassieke J-toonregeling met een toonknop en twee volumeknoppen.



The Saint
De Saint is een Jaguar-achtige bas met een PJ-elementconfiguratie. Ook deze bas is long scale en heeft dezelfde toonregeling als de Lowrider



The Arc
De Arc is niets meer of minder dan een P met een split-P element. Natuurlijk is het een gele goede, maar qua elektronica en houtsoorten wijkt de bas niet af van een gemiddeld P-model.



The Grail
Dan hebben we nog de Grail en het zal je niet verbazen dat dit een Jazz-model is, waarbij je kunt kiezen tussen een palissander of esdoorn toets.




Music Man
De Joe Dart Signature was limited edition, net als de StingRay Short Scale. Zouden daar productiemodellen van komen? En we roepen het al drie jaar: er komt een bas, gebaseerd op het signaturemodel van St. Vincent. Annie Clark - aka St. Vincent - heeft ons zelf gezegd dat het model komt, maar tot nu toe bleef het stil. Dit jaar dan? We hopen het!



Way Huge
Way Huge zou je kunnen zien als het boetiekmerk van Dunlop/MXR. het merk bouwt vooral gitaarpedalen, maar twee er van zien we veel terug bij bassisten: de Pork Loin en de Swollen Pickle. Een Drive en een Fuzz. Twee jaar terug combineerde Way Huge beide pedalen als Pork & Pickle en voegde daar een blendknop aan toe, speciaal voor bassisten. In 2020 komt er een kleine Smalls-versie van het te gekke pedaal, dat al eerder in De Bassist getest werd. Via deze link lees je de test als pdf.



Warwick
Warwick heeft altijd veel nieuws. Natuurlijk is er de licentiedeal met Sadowsky, waardoor zo goed als alle modellen van Sadowsky in het Duitse Markneukirchen gemaakt worden. Er is een Chinese serie en Roger Sadowsky zal zelf enkele bassen per maand in New York City blijven maken.
We weten ook dat Warwick aan nieuwe versterkers werkt, maar het is onbekend of deze al in 2020 op de NAMM staan. Natuurlijk zal er weer een en ander verschijnen van RockBoard: de pedalenbordreeks van Warwick.
Elk jaar komt het merk met een Model of the Year, waarbij de custom shop laat zien wat het kan. Dit keer is het een Thumb in een dure neck-through versie en een iets beter betaalbare bolt on teambuilt. De foto hieronder zegt alles:



Geheel nieuw is de Warwick RockBass Corvette Multi-Scale. Dit laatste is een andere naam voor waaierfrets/fanned frets, omdat iedere snaar een andere mensuur oftewel scale heeft. In dit geval is de B 35,5"en de G 34".



RockBass lanceerde al eerder een achtsnarige RockBass Corvette in matzwart en nu is er dan dit bijzondere exemplaar. De body is typisch Corvette, maar de tweedelige Warwick-brug is ingewisseld voor mono-rails.

De Corvette is voorzien van twee humbuckers van huismerk MEC. Naast een 2-band EQ heeft de Corvette twee mini-schakelaars, waarmee je de elementen in serie, parallel of enkelspoels schakelt.

Origin Effects
We spreken de laatste tijd veel gitaristen en bassisten voor het magazine die de Cali76 compressor gebruiken. Origin Effects komt nu met de TX-L versie. Een gelimiteerde productie met de Klasse A transistor van de eerste versie en een gebalanceerde DI-uitgang.



Natuurlijk verwachten we veel meer nieuws dus houd deze website in de gaten!

zoeken
zoeken