TEST - LD Systems Dave 12 G4X Compact 2.1 PA System

Power zonder franje - review uit Musicmaker 496, september-oktober 2023

Tests 04-08-2023 09:01

LD Systems heeft zich al menigmaal in de kijker gespeeld met innovatieve ontwerpen op het gebied van compacte geluidssystemen. Al eerder hebben we in Musicmaker het Maui 5 kolom PA besproken, dat zich onderscheid door een verbluffende geluidsweergave en de slimme toepassing van Li-Ion accu’s, waardoor het setje in vrijwel iedere omgeving valt te gebruiken. Deze keer proberen we een andere kleine krachtpatser uit.

test door Martin Zijlema


LD Systems presenteert nu de Dave G4X-serie, een vernieuwde uitgave van een bestaand ontwerp. Een mini PA, bestaande uit een subwoofer met geïntegreerde mixer/versterkers en twee satellietluidsprekers. Er zijn vier verschillende versies, variërend van 10” tot 18” subs, ieder met bijbehorende mid/hoogweergevers, elk het daarvoor vereiste versterkervermogen leverend.

Voor ons staat de Dave 12 G4X, met (zoals je wellicht al vermoedde) de 12” sub. Laten we gaan uitpakken.

Twee dozen bevatten, ieder afzonderlijk, de subwoofer en de satellieten. Bij de subkast verpakt vinden we een duidelijke handleiding en een voedingskabel. Na flink schudden met de doos blijken de benodigde speakerkabels niet meegeleverd te worden. Niet helemaal ‘plug n play’ dus. Wat al opviel is dat de sub ondanks z’n bescheiden afmetingen een ontzagwekkend gewicht heeft (ruim 27 kg), waar de topkastjes aangenaam licht aanvoelen. Deze ‘kolos’ kan hierdoor wel, middels een distance rod (zie de foto’s), als solide basis fungeren voor één of, met extra T-stuk, twee topkastjes die, behalve een 6,5” midspeaker en een 0,5” driver met hoorn, voor dit doel zijn voorzien van een dubbele flens. Deze maakt het mogelijk de kastjes rechtuit of in een verticale hoek van 5 graden op een statief te plaatsen. Alle elementen zijn vervaardigd uit multiplex met een robuuste polyurea coating.

Het systeem in detail
Achterop de sub vinden we een 6-kanaalsmixer met vier combi-XLR aansluitingen voor microfoon- en lijnsignaal, twee tulpingangen, een SPDIF (bestaat dat nog? jazeker!) ingang en een bluetooth-unit. Voorts twee speakon speakeroutputs, 220 ingang en natuurlijk de aan-en uitschakelaar. De mixer bevat twee microfoonkanalen met ingangsgevoeligheidsschakelaar (mic/line/HI-Z), een zeer bescheiden toonregeling (hoog/laag), een reverb-keuzeschakelaar (drie smaken) met levelcontrol en vanzelfsprekend de volumeknop. De volgende twee kanalen zijn, behalve volumepotmeter, niet uitgerust met verdere bedieningselementen en dus het meest geschikt om een externe mixer op aan te sluiten. Kanaal 5 en 6, tenslotte, vormen gezamenlijk de digitale ingang - overigens zonder volumeregeling. Oppassen dus!, met omschakelmogelijkheid naar bluetooth. Dan is er nog de mastersectie met aparte volumeregeling voor sub en highshelving op de  satellieten, samen listig vermomd als toonregeling, en mastervolume. Om het af te ronden zien we onderop een keuzeschakelaar waarmee de interne DSP wordt aangepast voor het gebruik van de satellietspeakers, respectievelijk op afstand van elkaar - de ‘normale’ manier, zeg maar, dan wel naast elkaar op de subkast. Dit om de akoestische koppeling te corrigeren.

 

Indrukwekkende geluidsdruk
Na deze uitgebreide beschrijving zijn we natuurlijk razend benieuwd hoe dit allemaal klinkt en na ergens speakerkabels te hebben opgeduikeld wordt het tijd om de set aan te sluiten. Eenmaal geïnstalleerd steken we een microfoon in kanaal 1 en schakelen de bluetooth-pairing in, die overigens moeiteloos tot stand komt. Gekozen wordt, na een aantal muziekstijlen te hebben gescand, voor een album met een open, akoestische productie. Het blijft uiteindelijk MP3, nietwaar? En zo meandert Tom Waits’ Alice door de ruimte en wordt duidelijk dat, ondanks de bescheiden afmetingen, het systeem een indrukwekkende geluidsdruk genereert, waarbij de klank zeker niet achterblijft! De contrabas klinkt vol en diep, de piano mooi gedefinieerd en de rest van het instrumentarium duidelijk, helder en natuurgetrouw in het stereobeeld geplaatst. Om over die grindgewassen strot nog maar te zwijgen. Zoals gezegd is er dus geen sprake van een toonregeling op het uitgangssignaal, waardoor een nauwkeurige EQ-setting gewoonweg niet tot de mogelijkheden behoort. In dit geval ook niet nodig, maar bijvoorbeeld bij stevig uitgevoerde ‘gitaarmuziek’ ontstaat het gevaar op ‘dichtlopen’ van de sound en wat hinderlijke pieken in het gehele middengebied.

Beetje tweaken
Het microfoonsignaal dan. Altijd een heikel punt vanwege feedbackproblemen. Niet geheel analoog aan eerdergenoemd Maui-systeem ligt bij de ingebouwde DSP de nadruk niet direct op het onderdrukken van diezelfde feedback. Logisch, want het is een compleet ander ontwerp. In de handleiding wordt dan ook expliciet gewaarschuwd dat enige deskundigheid en ervaring absoluut vereist is voor gebruik van Dave. Geen loze kreet, gezien de karige toonregeling versus het imposante vermogen van onderhavig setje. Gelukkig hakken wij al sinds de uitvinding van de diepvriesmaaltijd met dit bijltje, dus na een beetje tweaken met de hoog/laagpotmeters op het kanaal en voorzichtig (!) opvoeren van het volume blijkt dat een behoorlijke geluidssterkte bereikt kan worden, ook vóór de speakers. Ook hier geldt voor de klank: helder en gedefinieerd, met in onze oren wat rommeligheid in het laagmidden, maar dat blijft, zoals zo vaak, de overbekende kwestie van smaak.

Nu moet er natuurlijk ook nog muziek uitkomen en, niet geheel toevallig, komt daar CVAPop-student Lois binnengewaaid met haar akoestische gitaar, die we meteen in kanaal 2 gaan prikken. Na het sublaag een beetje te hebben teruggedraaid klinkt het gitaargeluid zoals je bij een piezo element kunt verwachten. Een beetje hoog eruit dus en iets minder droog maken met de ingebouwde reverb in ‘plate’-modus, de preset die uiteindelijk proefondervindelijk het meest in de smaak viel bij alle betrokkenen. Hetzelfde effect passen we toe op de stem van onze singer-songwriter en zo klinkt er dan eindelijk ambachtelijk gemaakte, dromerig en lieflijke, livemuziek in de testruimte. Nogmaals: helder, gedefinieerd, warm en ruimtelijk. Ook tot volle tevredenheid van de artieste.

Conclusie
Al met al een positieve kennismaking dus, ondanks reeds vermelde zwakkere plekjes. Zodat we mogen concluderen dat LD Systems met deze Dave 12 G4X een zeer fijn klinkend krachtpatsertje aan de wereld heeft toevertrouwd voor soloartiest, duo of DJ (met een sterke rug), tegen een aantrekkelijke prijs. Waar je echter wél rekening mee dient te houden is het feit dat speakerkabels, statieven en eventuele beschermhoezen apart moeten worden aangeschaft. Voor grotere bezettingen is ook een externe mixer nodig, iets wat met het oog op de best wel beperkte toonregeling sowieso aan te raden valt.

Buiten dat heb je met Dave een compact no-nonsense setje in bezit met vele toepassingsmogelijkheden voor locaties tot pakweg 100 personen, waar je een hoop plezier van zult hebben, niet in het minst vanwege zijn krachtige, aangename sound. De slingers hang je zelf maar op.

LD Systems Dave 12 G4X Compact 2.1 PA System
Type: Actief PA-systeem
Vermogen: 730W
Versterker: klasse D
Gewicht: 43,7 kg
Frequentiebereik: 37 - 20000 Hz
Bediening: ingangstype, Ingangsvolume, EQ, Main volume, Reverb
Aansluitingen: 2x schakkelbare XLR-ingang (mic, lijn hi-z), lijningang (XLR, RCA), digitale ingangen (SPDIF, Bluetooth), speakon-speakeraansluitingen.
Subwoofer: 12” met 3 Reverb presets, 6 kanaalsmixer, Bluetooth, Cluster / Stereo Preset, M20, SPDIF
Mid: 6,5” + 1,5” + 0,5“
Richtprijs: € 1250,-
Importeur: Adam Hall (ld-systems.com)

Er zijn vier modellen in de serie, waarbij het cijfer 10, 12, 15 of 18 staat voor het formaat van de subwoofer. De staelleitspeakers zijn elk 8 inch. 


 
Demovideo's van LD Systems: 




zoeken
zoeken