In de beuk-keuken van KNARS

Hoe Martijn Holtslag zijn keiharde sound maakt

tips en tricks 15-11-2018 12:11

De electro/breakbeat-punkband KNARS kwam afgelopen oktober met een ijzersterk album, From The Madhouse. Deze werd door bandleider Martijn Holtslag volledig in elkaar geknutseld in zijn thuisstudio. Martijn geeft je tips & trucs en vertelt over zijn favoriete gear!

KNARS - voorheen Knarsetand - maakt een mix van garagepunk, breakbeat, electro en cumbia. In oktober kwam het album From The Madhouse uit, dat maar liefst vijf sterren kreeg in uw lijfblad. Live wordt dat gebracht door een zevenkoppige band met blazerssectie, die menig festivaltent tot de grond toe afbreekt. Toch komt al dit beukgeweld tot stand in de bescheiden thuisstudio van de 25-jarige componist, tekstschrijver, producer, MC, bandleider en allround DIY-held Martijn Holtslag. 


KNARS deinst er niet voor terug om 's lands favoriete Albert Heijn-medewerker het leven zuur te maken 

The Juice
‘Ik werk voornamelijk “in the box” en heb een relatief simpele setup. Ik heb een simpel MIDI-keyboard, een goede geluidskaart en goede speakers. Wat voor mij heel belangrijk is, is de software. Ik werk dus met Fruity Loops. Onder producers wordt daar nog weleens laatdunkend over gedaan. Er wordt dan vaak gezegd: “Pro Tools is beter, Logic klinkt beter, bla bla.” Het gaat er mij om: wat heb je als artiest te zeggen en wat laat jou dat op de beste manier doen?

Ik ben ooit begonnen met Fruity Loops en erin blijven hangen. Het is misschien niet het allersickste programma ooit, maar ik vind het leuk en kan er supersnel mee werken. Het maakt mij heel creatief en stelt mij in staat om het snelste tot “the juice” te komen. Dat vind ik het allerbelangrijkste.’

Templates
Sinds twee jaar werk ik met eigen templates en dat kan ik iedereen aanraden. Je gaat er zo veel sneller van werken! Wanneer je je DAW opstart, opent die direct ook al je favoriete plug-ins met naampjes en toewijzingen naar mixkanalen, die ook weer hun eigen effecten hebben. In mijn template gaan alle drumkanalen bijvoorbeeld naar een drumbuskanaal waar een subtiele parallelle distortion overheen zit. 

Een onderschat element in productie is mijns inziens ruimte en stereobeeld. Door middel van het toepassen van een klein faseverschil links en rechts in een toetsen- of gitaarpartij kun je dingen heel breed laten klinken.’



Oude, wijze producers
Vroeger stopte ik tracks zo vol mogelijk om het te laten knallen. Ik kom er gaandeweg steeds meer achter dat er ook een enorme kracht zit in dingen weglaten. Voorheen wilde ik tracks ook vooral laten beuken door middel van zo veel mogelijk processing. Tegenwoordig stop ik er veel meer moeite in om de brongeluiden te verbeteren. Dit zijn van die clichés die oude, wijze producers je altijd vertellen, haha. Maar ze zijn gewoon waar!’

MARTIJNS FAVORIETE GEAR

FL Studio (Fruity Loops)
‘Een DAW-programma dat mijns inziens complexer gaat dan de meeste. Dat geeft het wel een heel pittige leercurve. Maar het is leuk speelgoed waar je serieus vette shit mee kan maken.’

FL Studio: Martijns juice-machine

Soundtoys Decapitator

‘Absoluut de beste distortion-plug-in op de markt. Ik gooi ’m bijna overal - soms heel duidelijk, soms heel subtiel - overheen.’

Dada Life Sausage Fattener
‘Voeg van deze plug-in op elk kanaal ongeveer tien procent toe en het geeft toch net wat meer dikte en warmte.’

De Sausage Fattener; Maak 'm woedend, die worst!

Neumann TLM 103 grootmembraan-microfoon
‘Absolute topmic voor zijn budgetrange! Een alleskunner met heel veel warmte.’

Soundtoys Echoboy
‘Mijn go-to plug-in die voor alle delay-functies te gebruiken is.’

Xfer Records Serum soft-synth
‘Gewoon de beste soft-synth die er op dit moment op de markt is. Heeft ook wel een steile leercurve, maar dat proces is heel leuk!’

Het volledige interview met Martijn Holtslag lezen en heel veel andere interessante artikelen voor muzikanten doorspitten? Bestel Musicmaker #461, december 2018 (tot 13 december zonder verzendkosten én zonder verplichtingen) hier!


 

 

zoeken
zoeken