aanmelden
NAMM Show verslag - Dag 1
Meer Fender, Vox, ESP, Yamaha, Focusrite en Arturia!
Merknieuws 25-01-2018 05:53
De eerste dag op de NAMM Show in L.A. brengt meteen al veel interessante verrassingen. We gingen op bezoek bij -onder heel veel meer -Fender, Vox, ESP, Moog, Arturia, Focusrite en Universal Audio.

Spring meteen naar je favoriet:
gitaar
bas
recording
toetsen


GITAAR
Behalve de Fender American Original serie die we in onze NAMM-preview al noemden, brengt Fender de California serie akoestische gitaren uit. De serie bestaat uit drie modellen die elk in drie lijnen verkrijgbaar zullen zijn. De bodyshapes komen van Fender zelf. Zo zijn er de compacte Malibu en de dreadnought Redondo modellen, met daartussenin de Newporter folkgitaar. Het meest betaalbaar is de California Player lijn met een massief bovenblad en fishman voorversterker. Daarna komen de California Specials, die volledig massief zijn en een benen topkam en brug hebben. De California Classic lijn heeft daarbovenop een binding en rosette van koa en een PM-preamp die door Fishman in samenwerking met Fender is gemaakt.


Vlnr: California Malibu Classic, Newporter Player en Redondo Special

Ook presenteert Fender op deze NAMM Show zes nieuwe pedalen. De circuits van deze effecten zijn door Fender zelf ontworpen. Stan Cotey, die Fenders eerste signature versterker voor Eric Clapton ontwierp, had hierin een grote hand. Tijdens de ontwikkeling is input van gitaristen als Joe Bonamassa en The Edge in de ontwerpen verwerkt. Met deze serie wil Fender een serieuze spelen worden in de markt van de effectpedalen.
De Level Set Buffer zorgt ervoor dat je gitaarsignaal goed bij de versterker aankomt, zonder verlief van hoge frequenties. Hij heeft een extra uitgang voor een tuner en een mute-schakelaar om stil te kunnen stemmen.
De Santa Ana is een FET-overdrive mrt een volle klank.
Distortion is er in de vorm van de Pugilist. Dit pedaal heeft twee los van elkaar in te stellen distortions die je parallel of in serie kan zetten.
The Bends is een compressor waarbij je het droge signaal kan mengen en waarvan de Led met zijn kleur aangeeft hoeveel compressie wordt toegepast.
Als reverb is er de Marine Layer, met onder andere hall, room en shimmer galmen.
Als laatste (voor nu, want Fender heeft al aangegeven in de toekomst meer effecten te willen uitbrengen) hebben we de Mirror Image delay met digital, analog en tape klanken. met een schakelaar kan je kiezen voor een gepunteerde achtste noot delay. Wie zou daarom hebben gevraagd?
Leuk aan al deze pedalen zijn de lampjes die we al kennen van de Fender versterkers en het magnetische klepje voor een snelle batterijwissel.



Fender zet een serieuze stap in de wereld van de effectpedalen

Bij de geschiedenis van Gretsch denk je aan de jaren vijftig en rock ‘n’ roll, maar het bedrijf gaat veel verder terug en bestaat inmiddels al 135 jaar. Om dit te vieren lanceert Gretsch hier op de NAMM twee jubileummodellen: de Limited Edition G6118T-135 Anniversary en de G5420TG Electromatic 135th Anniversary LTD Hollow Body Single-Cut with Bigsby and Gold Hardware (een hele mondvol!). Beide gitaren hebben een grote 16-inch hollowbody en een Bigsby tremolo, waarbij de G6118T voorzien is van twee High Sensitive Filter’Tron pickups en de Electromatic van twee Black Top Filter’Trons.   

 

Met de G6118T (links) en G5420TG Electromatic ltd-modellen viert Gretsch zijn 135e verjaardag

Vox gaat verder met zijn vorig jaar in de AV50 serie geïntroduceerde Nutube-techniek. Deze op een klein 6P1 buisje gebaseerde techniek (afkomstig van magnetrondisplays) zagen we om te beginnen in twee nieuwe modellen in deze serie pocket-amps, de MV50 High Gain en de MV50 Boutique. De naam van de eerste geeft al aan dat je hier voor heavey klanken moet zijn, terwijl de Boutique bedoeld is voor gitaristen die op zoek zijn naar subtiele buizencompressie in een versterker die reageert op de dynamiek in je spel. Ook dit zijn weer extreem kleine en lichte (0,5 kg!) amps die evenzogoed 50 watt aan vermogen kunnen voortbrengen.

 

Nutube all-over: in de MV50 Boutique (links) en High Gain, en in de MVX150H (onder)  

Maar Vox zet de baanbrekende Nutube-techniek nu ook in voor het grotere werk. De MVX150H gitaartop en MVX150C1 combo hebben niet alleen miniatuurbuizen in de preamp, ook de eindtrap profiteert van een Nutube buis, in combinatie met de NuPower-techniek, wat resulteert in een monstervermogen van 150 watt. Beide amps hebben twee kanalen en zijn voorzien van slimme aansluitmogelijkheden. Speciaal voor de MVX150H ontwikkelde Vox de met een 12-inch Celestion Redback uitgeruste Black Cab speakerkast die het grote vermogen van deze top aankan.

Binnen de recentelijk geüpdatete Starstream serie van Vox wordt op de NAMM een nieuw model in drie keurvarianten gepresenteerd: de Starstream Type I Plus, met een mahonie body en esdoorn hals, in rood, wit en zwart. De gitaar heeft nu ook een passieve modus, waardoor hij zonder batterijen gebruikt kan worden, is en de gemodelde sounds zijn verbeterd.

BAS
Op de NAMM toont Yamaha de viersnarige TRBX604FM en de TRBX605FM met een snaar meer. Beide bassen hebben een mooie, gevlamde esdoorn top op een body van mahonie. De hals, bestaande uit vijf delen esdoorn en mahonie, is aan de body geschroefd en op de kop zien we een met de body matchend stukje gevlamd esdoorn.
De Custom Yamaha H-Alnico-elementen bedien je met een balansknop en een 3-band EQ. De bas is ook passief te schakelen en te bespelen.


Beide bassen zijn in diverse transparante kleuren leverbaar. In de VS zullen ze rond de 1000 dollar kosten en we verwachten een vergelijkbaar bedrag in euro's voor Nederland.
Hoe het klinkt? Hieronder zie je twee filmpjes.

Yamaha-website




ESP LTD
Behemoth is een Poolse 'extreme black metal band'. De bassist heet Orion en zijn bas heet dan ook de LTD Orion-5. Deze vijfsnarige, Precision-achtige bas heeft een P/J-set van Seymour Duncan, waarbij de ene helft van het P-element drie snaren opvangt en de andere helft twee. De bas is uitgevoerd in satijnzwart en je vindt het bandlogo in de toets gelegd.


Enkele populaire LTD-bassen zijn ietsje vernieuwd en ook deze zullen op de NAMM te zien zijn. Zo krijgt de achtsnarige B-208SM een spalted esdoorn top, nieuwe bedieningsknoppen en een toets van geroosterd jatoba. LTD is een van de vele merken die een vervanger zoekt voor het steeds lastig verkrijgbare palissander, dat nu sinds een jaar op de rode lijst van CITES staat.


Foto: de achtsnarige B-208SM

De B-204FM, en vijfsnarige broer 205, krigen een top van gevlamd esdoorn in doorschijnend rood of blauw. Ook deze broers krijgen een veranderde knoppenwinkel. De AP-204, zeg maar de P van ESP, is vanaf nu verkrijgbaar in satijnzwart en satijn-naturel. ESP/LTD eindigt het persbericht met de opmerking dat er in 2018 meer nieuwe bassen zullen volgen.


Foto: de B-204FM in doorschijnend rood


Foto: De AP-204 in een matte naturel-afwerking
ESP-website


RECORDING
Focusrite Clarett

Focusrite presenteert de nieuwe Clarett serie usb 2.0 audio interfaces. Er zijn drie modellen; De Clarett 2PRE USB met 10 inputs en 4 outputs, De Clarett 4Pre USB met 18 inputs en 8 outputs en de Clarett 8Pre USB met 18 inputs en 20 outputs. Ze hebben allemaal 24 bit, 192 kHz converters, AIR preamps en standaard usb en usb-C aansluitingen. Je krijgt er een pakket bij met software van XLN Audio, Focusrite, Softube, Ableton en Loopmasters.

Algam Benelux www.algambenelux.be www.focusrite.com


Universal Audio Arrow

Arrow heet de nieuwste audio interface van UA en het is meteen ook hun goedkoopste. De Arrow is afgeleid van de Apollo serie maar maakt gebruik van een Thunderbolt 3 aansluiting. Er zit een SOLO DSP accelerator en een SHARC processor in. De 24 bit 192 kHz Arrow heeft twee Unison mic preamps, waarvan een met gitaar input, twee analoge outputs en een koptelefoonaansluiting. De latency bedraagt 2 msec en je krijgt er de Analog Collection met 14 plug-ins bij die je ook realtime op de input kunt gebruiken. De prijs zal in Nederland rond de 500 Euro liggen.

Universal Audio Benelux, www.uaudio.com

 

JoeCo Cello interface

JoeCo Cello

JoeCo introduceert de Cello interface voorzien van de nieuwe "Adaptive Conversion technology". Deze biedt samplerates tot 384kHz en een dynamisch bereik van maar liefst 125 dB. Cello is een usb 2.0 interface voor Mac en Windows met 22 ingangen en 4 uitgangen. Maar Cello bevat ook een zorgvuldig samengestelde selectie van speciale effecten voor de zelfontwikkelde nieuwe preamp. Dankzij de Adaptive Conversion techniek met ADC en DAC filtering opties, kun je de klank van Cello aanpassen aaan de samplerate en het instrument dat je opneemt.Behalve twee microfoon ingangen is er stereo sp-dif en Adat Lightpipe. Andere functies van Cello zijn een ingebouwde talkback microfoon, insertiepunten, een gitaarinput en twee hoofdtelefoon connectors

JoeCo, https://joeco.co.uk


TOETSEN
Arturia MiniBrute 2, 2S en RackBrute

De basisingrediënten van de MiniBrute zijn niet veranderd; twee Brute oscillatoren, het Steiner-Parker filter, de looping envelopes en het één-knop-per-functie principe. Het bedieningspaneel heeft wel een facelift gekregen. De pitch- en modulatiewielen bevinden zich nu aan de linkerkant van het 2-octaafs toetsenbord en aan de rechterkant van het paneel vind je nu een uitgebreide patchbay met alle denkbare controle voltage en gate aansluitingen; maar liefst 48 minijack connectors in totaal. Daar worden je eurorack modules blij van! Behalve via die cv connectoren is communicatie met de buitenwereld natuurlijk ook nog via midi din en USB mogelijk en er is verder een audio ingang. Bij de MiniBrute 2 krijg je een Preset Cookbook met patch voorbeelden om de MiniBrute 2 met al zijn mogelijkheden sneller onder de knie te krijgen.
De MiniBrute 2S heeft geen keyboard, maar in plaats daarvan een uitgebreide sequencer.
De RackBrute maakt de mogelijkheden van je MiniBrute praktisch eindeloos. Dit is een open systeem waar je eurorack apparatuur in kunt plaatsen en die je stevig kunt koppelen aan je synth.Arturia_eurorack_mobile

www.promediaconnect.nl, www.arturia.com

 

 

Moog Music DFAM

Moog Music_DFAM

Moog Music introduceert de Drummer From Another Mother (DFAM), de eerste toevoeging aan het 'Moederecosysteem' van half-modulaire analoge synthesizers. Moog presenteert de DFAM als  een elektronisch instrument voor de verkenning van nieuwe concepten in ritme en percussie.

DFAM is volledig analoog en dankzij de 24 punts patchbay kan hij eenvoudig gekoppeld worden aan een Mother-32 synthesizer. De behuizing is identiek aan die van de Mother-32. DFAM heeft twee vrij te mixen oscillators met blok- en driehoeks golven en fm mogelijkheden, één ruis ruisgenerator en één audio ingang. Een LP/HP 4-pole transistor ladder filter, twee envelopes voor vco en vca. En er is een 8-Steps analoge sequencer met per Step pitch en velocity.
www.amptec.be, www.moogmusic.com