aanmelden
Interview: Eefje de Visser
Concertfilm om corona-stilte te doorbreken
Muzieknieuws 23-06-2020 10:36
Naar aanleiding van haar album Bitterzoet zou Eefje de Visser onder meer optreden op festivals als Lowlands en Rock Werchter, maar net als haar clubtour in Nederland en België werden die festivals gecanceld vanwege de coronacrisis. In plaats van bedeesd af te wachten tot de podia weer worden opengesteld, besloot Eefje om eerder in actie te komen. Haar concertfilm, opgenomen in haar eigen woning annex studio, gaat op vrijdag 3 juli in première, zowel online als in alle clubs waar ze zou optreden.

Foto door Ilka Bardijn

Hoe is het idee voor dit project ontstaan? 
‘Al snel na het uitbreken van de coronacrisis ben ik met m’n management om de tafel gaan zitten. Het was natuurlijk supervervelend dat alle optredens gecanceld werden, maar het zou ook erg zijn als ons hele team - muzikanten en crew - inkomsten zou gaan mislopen. We zijn gaan kijken hoe we het beste uit deze situatie konden halen. Iets dat verder ging dan een beroep doen op liefdadigheid; iets dat mensen ook echt willen zien.’

Vanwaar een concertfilm?
‘Vroeger - vóór het YouTube-tijdperk - brachten artiesten veel vaker bijzondere registraties van hun concerten uit. Die kocht ik bijvoorbeeld graag op dvd om er thuis van te genieten met goed beeld en geluid. Het is al heel erg lang een droom van me om een mooie concertfilm uit te brengen. Nu is er de urgentie én hadden we de tijd om het goed aan te pakken. De afgelopen maanden zijn er heel veel quarantaine-sessies opgenomen, veelal met GoPro’s en statische camerabeelden. Dat is heel tof, maar wij wilden juist graag iets maken dat verder gaat dan alleen een band die hun nummers live speelt. We hebben daarom geïnvesteerd in goed camerawerk, zodat ook de choreografie extra goed tot zijn recht komt.’


Waarom heb je ervoor gekozen om het bij je thuis op te nemen? 
‘Het industriële loft waar Pieterjan en ik wonen, is tevens een professionele opnamestudio, waar we Bitterzoet ook hebben opgenomen. Het is een grote, karakteristieke ruimte met een goede akoestiek. Ook staan er een aantal toffe, oude instrumenten die we niet mee op tour nemen, maar wel gebruikt zijn tijdens de opnames van de plaat. Vette preamps, een oude akoestische piano, een Fender Rhodes, een mellotron en een Juno 106. De geluidskwaliteit is hier dus beter dan het geluid dat we in een theater of club zouden krijgen, en deze locatie heeft iets unieks.’

Hoe hebben jullie dat aangepakt?
‘We hebben er drie dagen lang met achttien mensen aan gewerkt; onder meer zes bandleden inclusief mezelf, twee personen voor het geluid, één voor het licht, vier voor de camera’s, en onze tourmanager om alles zo gestroomlijnd mogelijk te laten verlopen. We hebben zeventien nummers opgenomen, steeds in drie takes. Het waren hele toffe maar intense dagen, haha! Nu moeten we alles nog editen. Dat wordt ook een hele klus, maar ik wil daar ook nauw bij betrokken zijn. Editing speelt zo’n enorme rol in de flow en het karakter van het eindresultaat.’

Hoe heb je ervoor gezorgd dat het financieel een rendabel project wordt?
‘We zijn gaan rekenen hoeveel inkomsten we nodig zouden hebben om uit de kosten te komen én iedereen die eraan meewerkt een eerlijke prijs te kunnen geven. Dat bedrag hadden we binnen voordat we eraan begonnen. Mensen konden naast kaartjes ook extra’s kopen, zoals een boodschap in de aftiteling, een poster en een artbook.’ 

Zie ook: www.eefjedevisser.com