Zakelijk vernuft & rock & roll

Het succes van tribute-band Stones Sessions

Muzieknieuws 11-12-2019 16:12

You can’t always get what you want, maar met een beetje zakelijk vernuft, you get what you need. Tim de Wijk, drummer en bandleider van Stones Sessions, is niet bang voor een commerciële kijk op bandpromotie. Hij deelt een aantal tips waar menig ‘eigen werk’-bandje ook wat van kan opsteken!

Hoe kwamen jullie op het idee om een Rolling Stones-coverband te beginnen?
‘Zanger Jeffrey Hendriks en ik waren al jaren bevriend, maar we zagen elkaar nauwelijks omdat we in het weekend altijd met verschillende bands op pad waren. Daarom besloten we om maar eens iets samen te gaan doen. Het aanvankelijke idee was een eenmalige sessie en Jeffrey stelde een Stones-avond voor. Ik sprak toen de - in onze band - legendarische woorden: “The Rolling Stones? Wie zit dáár nou op te wachten?”’


Aftermovie van een gig in Gigant Apeldoorn

Jullie zijn zeker niet de enige Stones-coverband. Waar is jullie succes aan te danken?
‘In vergelijking met veel andere Stones-coverbands zijn wij relatief jonge gasten. Wij brengen de songs met een frisse, jeugdige energie en ik denk dat de fans dat enorm aanspreekt. Daarnaast pakken we de online-promotie ook op een moderne en grondige manier aan. Het helpt natuurlijk dat we een heel duidelijke en toegewijde doelgroep hebben.’

Wat is een goed voorbeeld van jullie online-promo-aanpak?
‘Bij iedere gig maken we een aftermovie. Mensen vinden het leuk om zichzelf terug te zien en na te genieten van de show. Je creëert zo een sterke binding met je publiek en genereert tegelijkertijd veel verkeer op je socials omdat die filmpjes veel bekeken en gedeeld worden. Venues waarderen het ook heel erg, wat ervoor zorgt dat ze je sneller een keer terugvragen. Het kost wat tijd, maar het is een krachtig promomiddel waarmee je meerdere vliegen tegelijk vangt.’


De heren durven wat betreft proomtie ook out of the boxershort te denken 

Een blik op jullie bandbus verraadt nog meer zakelijke slimheid...
‘Er kwam aanvankelijk vanuit de band wat terughoudendheid ten opzichte van een bandbus, omdat het op de korte termijn te veel van de gages zou wegsnoepen. Toen kreeg ik het idee om wat bevriende ondernemers, podia en kroegen te benaderen. Voor 250 euro konden zij hun naam of logo op de “wall of fame” achter op de bus zetten. Binnen een paar dagen had ik al negentig procent van het aankoopbedrag bij elkaar! Inmiddels is het uitgegroeid tot een gezamenlijk hobbyding, met lampjes, een koelkast, tv en een playstation.’

Jullie deinzen ook niet terug voor een ludieke actie…
‘Soms moet je even out of the box denken en een gek idee durven uitvoeren. We gaan een tourtje doen in China, maar daarvoor heb je op voorhand behoorlijk wat geld nodig - om tickets en dergelijke te betalen - in de hoop dat je het daar gaat terugverdienen. Om dat te bekostigen maakten we een dealtje met een Chinees restaurant in Zwolle: “Wok & Roll Circus”, onbeperkt eten én een optreden van ons voor 25 euro. Het was nog hartstikke spannend of het allemaal zou werken en het restaurant was eigenlijk totaal niet berekend op een volledige band met drums, versterkers en een PA. Maar de tent stond ramvol en mensen gingen helemaal uit hun plaat onder het goudkleurige systeemplafond en tussen de nep-mingvazen. Het werd een succes dat zowel onze verwachting oversteeg als die van het restaurant.’

De boys op avontuur in het Verre Oosten 

 
De studiostek van Kraak & Smaak
Waar dansvloerkrakers geboren worden
Muzieknieuws 13-11-2019 14:48
Kraak & Smaak is al jaren een begrip in binnen- en vooral ook buitenland. Het producerstrio - bestaande uit Oscar de Jong, Mark Kneppers en Wim Plug - brak rond 2008 door met hun eclectische mix van elektronica, house, disco en funk, en zet dansvloeren over de hele wereld in vuur en vlam met een megastrakke live-band. In oktober kwam hun zesde studio-album uit, Pleasure Centre. De kiem van al deze dansvloer-extase wordt gelegd in hun Leidse studio, waar Oscar de Jong de beats in de juiste banen leidt.

Otto: ‘We zitten in een oude fabriekshal, net buiten het centrum van Leiden. Het is nu een bedrijvenpand en Mark heeft er een paar ruimtes gekocht. Een deel verhuurt hij nu als oefenruimte voor bandjes, hij heeft er zijn platenzaak, 33|45 Vinyl Records, en vier jaar geleden hebben we een van de ruimtes omgebouwd tot studio. Het ligt aan de singel en er zijn geen directe buren, dus we kunnen ’s nachts lekker doorknallen als dat moet.’

‘Het is een “elektronische” studio; er staan heel veel oude synths en er is een zangbooth. Als we drums opnemen of repeteren, doen we dat in een oud schoolgebouw hier om de hoek. Met een geluidsman met veel verstand van akoestiek hebben we de studio opgebouwd en ingericht. Veel panelen en zo - ik heb er zelf niet zoveel verstand van. Ik weet wel dat de ruimte nu akoestisch perfect in elkaar zit. Als ik hier mix, klopt het ook. Ik hoef dan niet naar andere studio’s om de mix en frequenties te checken.’


‘De taakverdeling in Kraak & Smaak is grofweg als volgt: Wim en Mark zijn de dj’s. Zij komen vaak met suggesties voor samples en verzorgen ook de Kraak & Smaak dj-sets. Ik ben meer de studioman en speel toetsen in de live-band, waar Wim overigens ook in zit. Hij verzorgt de beats en samples vanuit de laptop. Tijdens het produceren van nummers kom ik vaak eerst met het basisidee: een beat, akkoordenschema of een bepaalde groove. Dan werk ik die vaak verder uit met Ivar Vermeulen, vocalist van de live-band. Hij maakt de topline en we maken er samen een song van.’

‘Vorig jaar hebben we drie weken een huisje gehuurd in Los Angeles. We nodigden allemaal verschillende songwriters en vocalisten uit om met ons nummers te schrijven. Wim en onze manager Jordi Kramp hebben online toffe artiesten benaderd die in ons straatje passen. Er zijn zes songs uitgekomen die het album hebben gehaald. De rest van de tracks hebben we hier gemaakt, maar we zijn wel heel erg geïnspireerd door de vibe die we daar in L.A. oppikten. Ik hoor er wel wat van die typische, zonnige West Coast-sound in terug: laid-back, loungy grooves, veel seventies-achtige sounds en weinig stress.’




Nog heel veel andere interessante artikelen voor muzikanten doorspitten? Bestel Musicmaker #472, januari-februari 2020 (tot 13 februari zonder verzendkosten én zonder verplichtingen) hier!
 

 

zoeken
zoeken