Bazart's verschuiving van folk naar electro

Belgisch vijftal over hun sound

Muzieknieuws 17-11-2017 07:11

De populariteit van Bazart uit Gent en Antwerpen groeide sinds het uitbrengen van debuutalbum Echo exponentieel. De Nederlandstalige electropopband stond op vele festivals en speelt dit najaar enkele clubshows. Musicmaker vraagt waar hun sound vandaan komt.

De dienstdoende muzikanten zijn vandaag gemakkelijk te herkennen. De band is uniform gehuld in zwarte sweaters met daarop het witte bandlogo. Zanger Mathieu Terryn, gitarist/zanger Simon Nuytten, toetsenist/zanger Oliver Symons, bassist Daan Schepers en drummer Robbe Vekeman hebben een even herkenbare sound. 

Hoe kwam de huidige Bazart-sound tot stand?
Mathieu: ‘We begonnen als folkrockband, daar kwamen steeds meer synths bij en zo werd het synthpop. We hebben zelfs al wat techno in de set.’
Oliver: ‘De sound is een product van onze werkwijze. We schrijven de nummers in de studio en niet in het repetitiehok. Daardoor hoor je veel lagen, effecten en melodieën in de nummers. De livesound is een uitvergroting van wat we in de studio doen.’
Mathieu: ‘Het bandgeluid kwam voort uit de keuze om elektronische muziek te combineren met meer organische gitaarpartijen. Ik heb het gevoel dat we sinds het nummer Tunnels het idee voor onze sound kregen. Inmiddels zijn er al veel andere invloeden bij gekomen. We luisteren allemaal naar andere muziek, maar we bewegen mee met wat er leeft in de muziek. We durven dansbare en blijere nummers te schrijven. Dat komt in de studio tot uiting.’
Simon: ‘We zijn iedere dag samen. Oliver en ik wonen samen en we zijn allemaal vrienden van elkaar. We evolueren zo samen op een natuurlijk manier qua muzieksmaak. Dat zal niet opeens omslaan. We denken altijd in dezelfde richting doordat we zoveel tijd met elkaar doorbrengen.’

Passen jullie de arrangementen aan nu de arena’s lonken?
Mathieu: ‘Onze muziek is live al meer uitgesproken dan op het album, maar in die grote zalen zorgen we ervoor dat de harde stukken extra knallen! We zijn daar om een show neer te zetten.’
Oliver: ‘Onze geluidsman Frank Voet heeft veel ervaring met arenashows. Hij denkt tijdens de repetities mee over hoe we bepaalde stukken zo groots mogelijk kunnen laten klinken. Dat is een groot voordeel.’
Simon: ‘Je hoeft bijvoorbeeld in arena’s niet aan te komen met een klein tamboerijnpartijtje.’
Mathieu: ‘Je moet groot durven denken: rek rustige stukken op, zodat de knal nog harder aankomt.’

Het volledige interview met Bazart lezen en heel veel andere interessante artikelen voor muzikanten doorspitten in jouw favoriete lijfblad? Bestel Musicmaker #451, december 2017 (tot 15 december zonder verzendkosten én zonder verplichtingen) hier

zoeken
zoeken