In de studio met Triggerfinger

Tour in het territorium van Vlaanderen's tofste rocktrio

Muzieknieuws 25-08-2017 09:08

Triggerfingers nieuwe studioalbum heet Colossus. En hoewel de sound inderdaad groots en gelaagd is, begon het demoproces allemaal behoorlijk klein: in de home-studio van zanger/gitarist Ruben Block. Daar kreeg Musicmaker een rondleiding, uitleg over het demoproces en enkele improvisatietips.

Een vet klinkende productie kun je op vele manieren bereiken. Het kan bijvoorbeeld helpen als je goed in de slappe was zit en de mooiste (en duurste) spulletjes kunt betalen. Maar ook met een beetje improvisatietalent kun je heel ver komen. Op Triggerfingers nieuwe album Colossus is bijvoorbeeld een bankzitje en doosje spijkers te horen. En ook nog een au-bain-mariebak. Allemaal overgehouden aan de demo's die in Triggerfingers thuisstudio in Antwerpen zijn opgenomen.

In Musicmaker 448 lees je alles over het hoe en wat van de filosofie en techniek achter de demo-opnames (die later zijn meegenomen naar de studio van producer Mitchell Froom in Santa Monica). Hier geven we je alvast een voorproefje van de belangrijkste gear waarmee de demo's van Colossus zijn vastgelegd. Geef je ogen maar de kost!

 

Triggerfingers 1974 Neve Melbourne-mixer. Onder andere de producers/mixers Daniel Lanois en Mark Ronson gebruiken ook dergelijke consoles. Voor de liefhebber: eveneens te zien in The Who’s documentaire Who’s Next.

 


Ruben schept op over zijn... brede gitaarmuur!

 


Rubens versterkerhoek. Voor de demo’s gebruikte hij vooral - en heel intuïtief - de Magnatone 260A (tweede van links), Silvertone 1331 (midden-boven), Fender Princeton Reverb-Amp (midden-onder), en Danelectro Viscount (rechtsboven).

 


Paul Van Bruystegems versterkers: de vintage Ampeg B-15N Portaflex Fliptop (ter hoogte van Pauls elleboog) is het meest gebruikt. De betrouwbare en veelgebruikte Shure SM57-microfoons staan voor alle versterkers van Triggerfinger.

 

Toetsen? Jazeker! Ruben gebruikte deze Moog M4000D Mellotron met Roland RE-301 Chorus Echo, Dr.No Effects Mother Brain-analoge delay, Death By Audio Apocalypse-fuzz, Z.Vex Effects Fuzz Factory 7 en Dunlop EP103 Echoplex Delay voor het creëren van avontuurlijke sounds.

 


Geen drumstel in de buurt? Geen aanleg om met stokjes te slaan? Voor (demo-)opnames kun je ook gerust improviseren. Dit bankje is door Ruben gebruikt om de sound van een ‘bassdrum’ na te bootsen; het doosje (gevuld met spijkers) diende als ‘snare’ van de rudimentaire demodrums.

 


De forse AEA R88-stereo-ribbonmicrofoon, hier in beschermhoes verpakt, hangt als overhead boven Mario Goossens drumstel.

 

 
'It's all about that bass', en dus verruilde Ruben voor Colossus soms zijn gitaar voor een bas, zodat hij samen met Paul een bastandem vormde. Hier zie je de door Ruben gebruikte Gretsch TK300 7627 short scale basgitaar.

 

Rubens pedalboard met: Roger Mayer Voodoo Vibe (versimpelde versie met alleen chorus-functie), Fulltone Choralflange, Chase Bliss Audio Tonal Recall, Disaster Area DMC-3XL Gen3-midi-controller, Roland EV-5-expressiepedaal, Boss TU-2 Chromatic Tuner, MXR Carbon Copy Analog Delay, Z.vex Effects Super Duper 2-in-1 Boost, Z.vex Effects Box Of Rock-distortion, A/B-schakelaar, Colorsound Power Boost (vintage kopie), Dr.No Colossus (prototype booster/octaver, voorlopige werknaam), Digitech Whammy Ricochet, Boss FV-500H-volumepedaal.

 

 Fotografie: Robin Looy

 

 

Het volledige artikel over Triggerfinger lezen en heel veel andere interessante artikelen voor muzikanten doorspitten? Bestel Musicmaker #448, september 2017 (tot 25 september zonder verzendkosten én zonder verplichtingen) hier!

zoeken
zoeken