Chuggah chuggah met Meshuggah!

Fredrik Thordendal over zijn massieve riffs

Muzieknieuws 20-04-2017 17:23

Meshuggah blies eind jaren tachtig nieuw leven in het metalgenre met loodzware polyritmische riffs. Dit jaar vieren de Zweden alweer het dertigjarige bestaan van hun unieke hybride van metal met fusion. Hoe komt gitarist Fredrik Thordendal tot zijn ‘chuggah-chuggah’-riffs? Gitarist Richard Hallebeek ging een dagje met hem op pad om daarachter te komen.

Meshuggah blijft al jaren trouw aan een even polyritmische als groovy stijl, maar vindt zichzelf toch steeds weer opnieuw uit. Dat hun betonharde sound nog niets aan daadkracht heeft ingeboet, bleek vorig jaar nog, toen het achtste studioalbum The Violent Sleep Of Reason verscheen. Leadgitarist Fredrik Thordendal is sinds 1987 de stuwende kracht achter de massieve gitaarsound. In Musicmaker 445 beantwoordt hij een aantal prangende vragen van Richard Hallebeek, onder meer over zijn studiogeluid en live-setup. Hieronder kort voor je samengevat.

 

Hoe heb je de gitaarpartijen voor The Violent Sleep Of Reason opgenomen?
‘Mijn custom achtsnarige Ibanez-gitaren zijn allemaal gedubbed. Ik nam alles met echte versterkers op en speelde via een splitterbox door vijf verschillende versterkers. Engineer, mixer en co-producer Tue Madsen koos uiteindelijk welke sound van die vijf versterkers hij wilde gebruiken voor de uiteindelijke mix. Ik speel meestal zo’n vier tracks per nummer. Twee tracks worden bijna helemaal links gepand en twee bijna helemaal rechts, een trucje dat ik leerde van Wolf Hoffmann van Accept.’

 

Heb je nog meer tips om riffs zwaar te laten klinken?
‘We hebben een fuzz-sound gebruikt, die duidelijk is te horen in Into Decay, de laatste song op de plaat. Op andere tracks is dat ‘zzz’-geluid minder opvallend, maar als je die uit de mix haalt, klinkt de muziek ineens een stuk minder heavy. Ik hou echter niet van fuzz-pedalen, daarom gebruikten we de C-Watt-versterker van Salvation Mods [een Europees bedrijf dat compacte, verwisselbare preamps maakt - red.].’

 


Richard Hallebeek met Fredrik Thordendal

Hoe ziet je live-setup eruit?
‘Mijn gitaar gaat via een wireless in een Radial JD7-splitter die één ingang split naar zes uitgangen. De eerste uitgang gaat naar een Fractal Audio Axe-Fx II XL en de tweede uitgang naar een signature-top van het Canadese Fortin, met custom Meshuggah-logo in Marshall-stijl. De speaker-uit van de Fortin gaat naar een Two Notes Torpedo Live Digital Loadbox. Die is op zijn beurt aangesloten op een klein 12-inch-speakerkastje. Daar wordt geen microfoon voor geplaatst, want die is er om tijdens langere akkoorden met feedback te kunnen spelen. Een andere line-output van de Torpedo Loadbox gaat naar een tweede Fractal Audio Axe-Fx II XL. De gitaar komt daar binnen via de FX-input en wordt als een FX-block door een custom “impulse response”, een digitale “kopie” van een speaker, gehaald. Die heb ik zelf gemaakt en hij blaast alle andere speakersimulaties helemaal weg.’



Gearfoto's: Richard Hallebeek
Live-foto's: Anthony Dubois 

Het volledige artikel over Meshuggah's massieve metalsound lezen en heel veel andere interessante artikelen voor muzikanten doorspitten? Bestel Musicmaker #445, mei 2017 (tot 19 mei zonder verzendkosten én zonder verplichtingen)  hier!  

zoeken
zoeken