Orgelgeweld op de Hammond Happening in de Melkweg

Met Orgel Vreten, Carlo de Wijs, Montis, Goudsmit & Directie en Arno Krijger

Events 04-02-2020 18:16

We hoeven het je niet meer te vertellen: de sound van de Hammond is helemaal terug. Reden voor de Melkweg in Amsterdam jaarlijks een Hammond Happening te organiseren. Musicmaker is partner van dit prachtige initiatief en op zondag 2 februari 2020 was de tweede editie.

fotografie: Jeroen Nieuwstad

De Hammond Happening is dit jaar verdeeld over drie zalen in de Melkweg: de bovenzaal, de oude zaal en de bioscoop. In de bioscoop wordt de hele avond lang waar de hele avond lang de documentaire Killer B3 uit 2011 vertoond wordt met een keur aan Hammondlegendes als Jimmy McGriff, Trudy Pitts, Ruben Wilson en Joey DeFrancesco.

Toine Thys Trio
Maar het draait natuurlijk om de livemuziek. Het Toine Thys Trio trapt de avond af. Toine Thys is tenorsaxofonist, basklarinettist en bandleider. De muziek kenmerkt zich door avontuurlijke ‘stukken’, zoals dat in de jazz heet. Spannende composities die soms elementen uit rock en zelfs reggae in zich dragen, maar altijd dwars en eigenzinnig zijn. Behalve uit de Belg Toine Thys bestaat zijn trio uit de inspirerende Canadese drummer Karl Jannuska en de Nederlandse Hammond-organist Arno Krijger. Deze laatste heeft een oude B3 in een podiumuitvoering, een Leslie 147 en een Ampeg-basversterker voor het laag. Arno speelt avontuurlijke solo’s waarin hij de sounds en mogelijkheden van de Hammond flink uitbuit en veel verder gaat dan de typische Jimmy Smith jazz-settings. Daarnaast dubbelt hij als bassist met zijn voeten op de pedalen.


Toine Thys Trio met rechts Arno Krijger op Hammond

Boye Ingewersen en Thijmen Molema
Na zo’n sterk begin van de avond is de toon gezet. Hammond-organist Boye Ingewersen en drummer Thijmen Molema nemen boven het stokje over. Ook Boye speelt bas met zijn voeten, maar daar houdt de overeenkomst ook ongeveer op. Hij haalt zijn Hammond door een Strymon Timeline en een keur aan andere effecten om tremolo, phaser en ringmodulatie toe te voegen. Ook staat er een laptop op het orgel voor loops en een Prophet-synth voor extra sounds. Het optreden gaat enigszins stroef van start met een niet zo spannende cover van Everything Is Everything van Lauryn Hill, maar gaandeweg raken Boye en Thijmen losser en volgen er spannende improvisaties waarbij er uitdagend op elkaar gereageerd wordt. In zijn spel en vooral sounds toont Boye zich een duidelijke leerling van Carlo de Wijs, die later op de avond zelf optreedt. Een duo van drums en toetsen is een fijne bezetting. De toetsen zorgen voor een afwisselende en volle sound en de bezetting van slechts twee muzikanten geeft veel wisselwerking op het podium.


Spannende dynamiek bij drummer Thijmen Molema en Boye Ingewersen

Montis, Goudsmit & Directie
Daarna vallen we in een totaal andere sfeer bij Montis, Goudsmit & Directie. Deze drie veteranen uit de rock en jazz hebben dit trio duidelijk in het leven geroepen om ontspannen stoom af te blazen en ongecompliceerd een feestje te bouwen. Open deuren als Sunny en nog enkele overbekende nummers uit het Hammond-repertoire worden niet geschuwd, maar dat geeft niet zoveel. Met hun enthousiaste aanpak krijgen de mannen het publiek snel mee. Cyril Directie drumt natuurlijk fantastisch soepel, het energieke gitaarwerk van Anton Goudsmit spettert van het podium en Hammond-man Frank Montis (hé, een Hammond XK-5? Dat is de enige digitale Hammond tijdens deze avond) speelt heerlijk, met veel volle blockchords die een grote liefde voor soul en gospel verraden. Geen voetbassen deze keer: Montis speelt de bas met zijn linkerhand.


Montis, Goudsmit & Directie met Frank Montis op een Hammond XK-5

New Hammond Sound Project
Carlo de Wijs geeft voorafgaand aan zijn optreden met het New Hammond Sound Project een lesje Hammondologie. Hij vertelt over de oorspong van het instrument in de jaren dertig als alternatief voor een kerkorgel, de werking van de toonwielen en over dat Don Leslie zijn uitvinding aanvankelijk aanbood aan Laurens Hammond. Die maakte een van de minder slimme beslissingen uit zijn carriere en weigerde, waarna Leslie maar als eigen bedrijf begon.

Ook vertelt Carlo over zijn verbouwde Hammond B3. Hoewel dat een understatement is, ‘herbouwde’ zou beter zijn: het hele orgel is uit elkaar geweest en naar Carlo’s wensen opnieuw gebouwd. Midi, ingebouwde effecten, synthbas, noem maar op. Daarnaast stuurt hij achter zijn orgel live-beeld aan dat achter het podium wordt geprojecteerd. Het is Carlo’s missie de klassieke techniek van de Hammond te verbinden met de technologie van nu. Tijdens de lekker uitgesmeerde songs krijgt de Hammond alle ruimte. Ondanks alle technische hoogstandjes blijft Carlo’s basissound hierbij een lekker vette B3-sound met veel keyklick. Dat turntablewizard Kypski, zelf ook een vernieuwer op zijn gebied, na een poosje meedoet, is een welkome toevoeging.


New Hammond Sound Project: Carlo de Wijs, Jordi Geuens (drums) en een gastrol voor Kypksi

Orgelvreten
Orgelvreten is de band van Thijs Schrijnemakers en de opstelling van twee oude Hammond M3’s tegenover elkaar centraal voor op het podium, ziet er spannend uit. Net als bij Montis, Goudsmit & Directie is voor Orgelvreten een optreden vooral een feestje bouwen. Maar Orgelvreten kiest niet voor de makkelijkste weg en dat is te prijzen. De band brengt een afwisselende combinatie van covers en aanstekelijke eigen nummers, die vakkundig opgebouwd worden. Orgelvreten is trouwens de enige band van de avond die een bassist in de gelederen heeft. Voor baspartijen hebben Thijs en mede-Hammondorganist Darius Timmer geen tijd (wat op een M3 trouwens maar amper mogelijk is). Zij zijn veel te druk met op het orgel klimmen en elkaar uit te dagen in vrolijke Hammond-duels. Beiden spelen lekker fel en puntig. En door de vaste gastrol van de twee meter lange sousafonist Arno Bakker, die altijd meteen op een van de Hammonds klimt, is een feestsfeer gegarandeerd. Een perfecte afsluiter van deze goedbezochte avond.

Orgelvreten: die oude Hammonds zijn echt stevig!
Foto: Eva Wertheimer

Gezellig druk
Hammond Happening 2020 laat zien dat de populariteit van de Hammond nog steeds rijzende is. Het is gezellig druk en het publiek bestaat zeker niet alleen uit Hammond-fanaten. Ook gewoon uitgaanspubliek gaat tegenwoordig blijkbaar graag naar een avond met praktisch alleen maar instrumentale Hammondklanken. En zo hoort het!

 

zoeken
zoeken