Tips vanaf de drukbezochte Muzikantendag 2019

We presenteerden het panel Hoe Breek Je Door In 2020?

Events 21-05-2019 15:18

Op zaterdag 18 mei was er de zeer drukbezochte Muzikantendag in de Melkweg in Amsterdam. Je kon er je demo laten beluisteren door muziekprofs en nieuwe ideeën opdoen tijdens workshops, panels en flitscolleges. Musicmaker presenteerde het panel Hoe Breek Je Door in 2020? Hier lees je tips en opmerkingen die daar aan de orde kwamen.

Dat doorbreken de grote wens van vele bands en artiesten is, blijkt uit de enorme aandacht voor dit panel in een werkelijk uitpuilende zaal van het Cinecenter tegenover de Melkweg: de panelleden konden door de op de trappen zittende muzikanten hun plek nauwelijks bereiken.
Maar wat is nu eigenlijk: doorbreken?

Cognac
Daarover ontstaat meteen een discussie tussen plugger Erwin Vogel (Top Notch / Pinguin Tune Support) en discussieleider Flip van der Enden (CvA / HKU). Waar het vroeger - en in de pop/rockwereld nog steeds - om tours en radiohits gaat, staat doorbreken in de hiphop gelijk aan streams op YouTube en Spotify. Of zoals Erwin het kleurrijk zegt: ‘De een wil heel graag op radio en tv, terwijl de ander lekker thuis dure cognac wil drinken en dat wil kunnen bekostigen.’
Ook Marije van Veen, boeker van Hot Topic Agency, vindt dat er niet één soort van succes is: ‘Voor een metalband betekent succes op bepaalde festivals spelen, terwijl het bij popbands om clubtours en 3FM gaat. Wij kijken veel minder naar streams en plays.’


Er wordt ingegaan op de online-aanwezigheid, waarbij gegrapt wordt dat websites wel erg 2017 zijn. Erwin: ‘Facebook is iets voor bands en een ouder publiek. Hiphoppers zitten alleen op Instagram. Om als band succes te krijgen, moet je de kanalen gebruiken die je beoogde fans gebruiken.’
Chris Moorman van Popronde denkt dat je succes hebt als je als band opgepikt wordt door boekers, pluggers en labels, maar ook hij onderkent de kracht van streams in bepaalde genres. Maar hoe wordt je opgepikt door boekers en labels?

'Facebook is iets voor bands en een ouder publiek. Hiphoppers zitten alleen op Instagram'

Zetje
Erwin: ‘Als ik een band kies om te pluggen is het social network minder belangrijk. De muziek moet goed zijn, de band moet likable zijn en er moet een verhaal zijn. Iets unieks. Die combinatie zie je maar bij weinig bands. Als je de juiste band op het juiste tijdstip hebt, hoef je nog maar een klein zetje te geven. Bands moeten vooral veel zelf doen. Alles zelf doen! Je kunt als band pas goed samenwerken, als je alles ook zelf eens gedaan hebt.’

Ook Marije heeft haar redenen om wel of niet met een band in zee te gaan: ‘De meeste bands krijg ik aangeboden door managers, agenten en bevriende muzikanten. Er moet dus een buzz rondom de band zijn. Ik werkte hiervoor bij een grote boeker en dan kan je nog wel eens bands aannemen die echt aan het begin staan, maar nu ik het alleen doe moet er bij de band al een goede show, een label en een manager zijn.’

'Je kunt als band pas goed samenwerken, als je alles ook zelf eens gedaan hebt'

Marije is het eens met Erwin dat een band veel zelf moet doen: ‘Een band wil graag een team om zich heen, maar dat betekent niet dat je dan als act achterover kunt gaan leunen. Hoe meer mensen je om je heen hebt, hoe meer je te doen krijgt! Ik ga altijd met een band om tafel en dan merk je meteen wat de mentaliteit is. De band moet zelf de bodem voor een carrière leggen en écht willen.’

Erwin: ‘Racoon, een Popronde-band trouwens, blijft het beste voorbeeld. Toen ze hun label verloren, stonden ze achterop de vuilniswagen om geld te verdienen, ze gingen door en ze kwamen er! Bands als Racoon en De Staat hebben de juiste mentaliteit!’

Tot slot: vragen uit het publiek
Hoe belangrijk is een label als je alles zelf op Spotify kan zetten?
Marije: ‘Ik denk dat een label pas bij succes belangrijk wordt. Je kan heel lang alles zelf doen, maar labels hebben gewoon een beter netwerk. Ze kunnen dat extra zetje geven, waar Erwin het over had, als jij al veel goed doet.’

Wat is de beste tijd om een album of single uit te brengen?
Erwin: ‘Eigenlijk het hele jaar door. Je ziet steeds vaker dat bands het hele jaar door losse songs uitbrengen en dat opvolgen met veel promotie.’

Als band moet je programmeurs blijven benaderen, maar je komt al snel als spammer over. Is daar een oplossing voor?
Marije: ‘Als je nieuws hebt kun je altijd mailen of bellen, dus zorg ervoor dat je af en toe wat te melden hebt. Dat kan een nieuwe song zijn of bijvoorbeeld een mooi voorprogramma dat je bij een andere zaal geregeld hebt.’

www.muzikantendag.nl

zoeken
zoeken