Tips van muziekprofs!

Verslag Muzikantendag 2017

Events 26-05-2017 18:40

Dit jaar kon je zaterdag 20 mei naar de Melkweg en Sugarfactory in Amsterdam voor de jaarlijkse Muzikantendag. De hele dag waren hier panels en ‘Flits Colleges’ over alles - grotendeels buiten het muziekmaken om - waar je als muzikant zoal mee te maken krijgt. Als partner van Muzikantendag was Musicmaker er natuurlijk bij. We hielden onze oren goed open om interessante tips en adviezen voor je te verzamelen.

De pay-off van de Muzikantendag is ‘Laat je ontdekken’. Op de uitverkochte (bijna 1000 bezoekers!) Muzikantendag in Melkweg en Sugarfactory in Amsterdam was hier alle gelegenheid voor: meer dan honderd muziek- professionals waren de hele dag aanwezig en gaven hun feedback op ontelbare demo’s.

Tijdens de panels en zogenoemde Flits Colleges, waar iemand in een half uur tijd zijn of haar visie mocht delen, gaven boekers, producers, labelmanagers, festivalorganisatoren en veel andere profs hun kijk op de stand van de zakelijke en organisatorische kant van de popmuziek. Wij bezochten er zoveel mogelijk en tekenden interessante tips voor je op.

Social Media
Tijdens het Flits College ‘Social Media’ loodst de vlotte Anna Oosterling van Get Your Act Together ons in een half uurtje door de ‘do’s and don’ts’ van social media. Daarbij geeft Anna,  tourmanager van Typhoon, handige tips. Zo is het bijvoorbeeld niet handig om Instagram-berichten direct door te plaatsen op Twitter. Dit heeft alles te maken met ‘algoritmen’. Ingewikkelde materie voor de gemiddelde muzikant, maar concreet betekent dit dat het op Instagram juist handig is om tien of meer hashtags te gebruiken bij je berichten. Daardoor krijgt je bericht sneller reacties en hoe sneller er reacties binnenkomen, hoe meer mensen het bericht weer in hun ‘feed’ te zien krijgen. Daardoor blijft de spreekwoordelijke bal rollen en zien steeds meer mensen je bericht. 

Op Twitter houden algoritmen juist weer niet van hashtags. Bij drie of meer wordt het bereik van je bericht aanzienlijk minder. Anna tipt ook dat je vier regelmatig terugkerende onderwerpen kunt kiezen om te delen op social media. Denk bijvoorbeeld aan foto’s en verhalen over repetities, backstage-avonturen, gear en eten ‘on the road’. Maar net zo belangrijk: bedenk vooral voor wie je het doet! Zoveel mogelijk likes, hartjes en ‘mentions’ verzamelen is leuk, maar niet heilig. Uiteindelijk gaat het om ‘engagement’ en interactie. Je wil een connectie maken met je publiek/fans en dat lukt het beste door jezelf te blijven.

Doorbreken in 2018
Een prikkelende titel en de zaal is dan ook afgeladen. Marketingman van Popronde Chris Moorman, Farid BenmBarek van platenlabel Top Notch en Spotify-plugger Marius van Reeuwijk delen hun visie. Allereerst betekent ‘doorbreken’ voor elke artiest natuurlijk iets anders, maar ok: hoe kom je een stap verder?
Belangrijkste opmerkingen die we dit uur hoorden: 
Alles begint met goede muziek, maar artiesten die ook een authentiek ‘verhaal’ hebben; zich door hun karakter onderscheiden, scoren beter. Goede muziek gemaakt door saaie mensen verkoopt niet.
De popmuziek is een vluchtige wereld. Elke generatie wil zijn eigen helden, dus de kans dat je over tien jaar nog in de belangstelling staat is nihil.
Als je meedoet aan bijvoorbeeld de Popronde, zorg er dan voor dat je er zoveel mogelijk aan hebt: breng tegelijkertijd muziek uit, nodig bij optredens mensen uit aan wie je iets aan kunt hebben, et cetera. Dan versterkt het elkaar.
Wil je in het buitenland doorbreken, ga er dan heen. Leer de scene kennen. Werk hard en wees niet bang om te falen. Zie het als een groot avontuur, want ook al lukt het uiteindelijk niet, het is dan wél een geweldige ervaring geweest.

Componistenpanel
Tijdens het Componistenpanel ontfutselt moderator en zangeres Rita Zipora de componeergeheimen van Torre Florim (De Staat), Tessa Rose Jackson en Jack Shirak (o.a. Ronnie Flex, Broederliefde). Bij Torre en
Tessa verschilt de aanpak van dag-tot-dag. De ene keer staat een 
synthesizergeluid aan de basis van een nummer, de andere keer beginnen ze op gitaar of met een drumloop. ‘Het instrument waarop je schrijft, heeft een enorme invloed op de richting die het nummer krijgt. Experimenteer daarmee!’, tipt Tessa Rose Jackson. Jack Shirak heeft één weg die naar Rome leidt: ‘Ik werk op de piano. Daarna volgen de drums en de tekst. Ik werk het beste als mijn middelen beperkt zijn.’

Wat Is Het Nut Van Een Producer?
Martijn Groeneveld van Mailmen Studios (Dotan, Blaudzun), Huub Reijnders van onder meer Wisseloord Studios (BLØF, Krezip) en Jurriaan Sielcken van JJJ Sielcken (Jett Rebel, Coppersky, Radio Eliza) willen hier duidelijk maken wat een producer precies doet. In Musicmaker 447 zullen we veel uitgebreider op deze materie ingaan; hier alvast een korte indruk.
Allereerst helpt een producer een band bij het maken van beslissingen. Maar de rol van een producer wijzigt per opdracht/situatie. De ene keer maakt de producer alleen creatieve keuzes, de andere keer regelt hij/zij ook muzikanten voor een artiest. Steeds vaker is de producer naast raadgever en knopendoorhakker ook studio-technicus. Martijn: ‘Er zijn acts die met een zak vol liedjes de studio binnenkomen en al weten welke sound ze willen, en er zijn acts die met hun instrumenten binnenkomen en nauwelijks liedjes hebben. In dat tweede geval stap je veel eerder in en heb je meer over de invulling van de liedjes te zeggen.’
Jurriaan: ‘Ik dacht vroeger dat een producer iemand was die zijn mening over andermans muziek probeert door te drukken. Daardoor had ik een hekel aan producers. Nu ben ik er zelf een geworden, haha!’

Panel - Boekers en managers
Als je veel wilt optreden, kan het veel helpen om een boeker bij je act te betrekken. Die regelt shows voor je en onderhandelt over de gage. Begin je carriere echt serieus vorm te krijgen, dan kan een manager in beeld komen. Boeker en ex-manager Katja Keersmaekers (Friendly Fire), manager en muzikant Pieter Perquin (Unexpected Records) en My Baby-manager Steijn Koeijvoets (3S Music) discussiëren over het nut van boekers en managers. Pieter vindt dat je niet naïef alles uit handen moet geven: ‘Een artiest moet zelf zakelijk inzicht hebben, wil het goed vlotten met een manager. Zo krijg je geen scheve gezichten en kun je samen plannen maken die de manager vervolgens uitvoert.’ Voor de zakelijke kennis tipt Pieter de nieuwe Muzikantengids en het boek All You Need To Know About The Music Business. Katja adviseert: ‘Regel eerst zelf shows en maak gebruik van je gunfactor als je nog niet bekend bent. Als je er direct een boeker bij betrekt, kan dat wat pretentieus overkomen. Misschien mis je daardoor dan juist de leuke, kleinere shows.’

Muzikaal innoveren
Als eigenzinnig producer is Pim van de Werken zo langzamerhand een begrip. Ten eerste valt hem op dat veel muzikanten nogal conservatief zijn. Dat is gek, want ze staan bekend als creatief. Muzikanten hebben een uitgesproken mening over muziekgenres en apparatuur, vaak zonder er echt kennis van te hebben. Zodra hun eigen muzikale hoekje afgebakend is, zijn ze daarna bang voor verandering. Muziek van vroeger wordt ook vaak beter gevonden, terwijl dat onzin is: muziek wordt nooit beter of slechter, alleen anders. Als je creatief wilt zijn, moet je openstaan voor nieuwe invloeden. Natuurlijk is er niets mis met het spelen in een retroband, net zoals er ook niets mis is met musea.
Pim’s tips om creatief te blijven:
Luister naar muziek die je gewoonlijk mijdt en ontdek de kwaliteit ervan.
Wees niet bang nieuwe technieken te gebruiken. Wat is er bijvoorbeeld mis met Autotune? Waarom zou je überhaupt iets tegen een techniek hebben? Techniek is slechts een middel; het gaat om de muziek die het oplevert.
Wantrouw iedereen die zegt dat iets op een bepaalde manier moet. Zoek je eigen oplossingen.
’Origineel zijn’ wordt vaak als iets magisch gezien, maar is eigenlijk niets meer dan het mengen van twee elementen die zo nog niet eerder samenkwamen. Kijk voor inspiratie over de ‘mixcultuur’ ook eens deze docu: [Wel al wat ouder en behandelt hoofdzakelijk de problemen rond copyright, maar toch interessant]

 

Muzikantendag 2018
Bovenstaande geeft -onvermijdelijk- slechts een kleine indruk van de stortvloed aan info die je op Muzikantendag krijgen kon. We hopen dat Muzikantendag 2017 veel muzikanten weer de contacten en kennis opgeleverd heeft om hun carrière een flinke slinger te geven. Volgend jaar zal Muzikantendag rond dezelfde tijd plaatsvinden. Houd daarvoor de website in de gaten. www.muzikantendag.nl

De Muzikantendag wordt gepresenteerd door Buma en NORMA en georganiseerd door Buma Cultuur en GRAP, in samenwerking met onder meer Musicmaker en onze zusterbladen De Bassist, Slagwerkkrant, Interface en Gitarist
 

 

zoeken
zoeken